RC4WD XR4 rádio - první dojmy
Napsal: 27.08.2010 8:57
Rozhodl jsem se s vámi podělit o první dojmy z dlouho očekávaného volantového čtyřkanálového rádia od RC4WD. Fotografie a manuál najdete na webu rc4wd.com a recenzi a diskuzi v angličtině tuším na rccrawler.com. Na tohle rádio jsem se těšil jak malej kluk, protože volantovky tipicky trpí nedostatkem kanálů a XR4 byla pro mne za 2500,- jasná volba, jak pro crawlení, tak pro expedici. Pokud teď na něco zapomenu nebo časem přijdu na něco novýho, budu to do vlákna postupně doplňovat. Předesílám, že jde čistě o subjektivní dojmy.
Balení:
Z RCmodelexu mi přišla bílá krabice bez potisku a uvnitř byla jen vysílačka v bublinkové fólii, u ní přibalený 4ch přijímač, velmi strohý ČB manuál (je na webu) a vše bylo zajištěno malou kostičkou polystyrenu. Žádné složité výlisky do kterých by obsah krabice přesně zapadl, ani pestrobarevné popisy funkcí na přebalu se nekonají.
Design a zpracování:
Jsa zvyklý na ladné tvary DX3E, XR4 mi po vybalení přišla jako šeredná věc, ale už jsem si zvykl a určitě by se dala po stránce designu zařadit do lepšího průměru. Rozhodně stříbrnočerná kombinace působí celkem elegantně a je lepší než černá nebo bílá, kterou jsem viděl na netu.
Co se týká dílenského zpracování, rozhodně neni dokonalé. Horní panel je v okolí tlačítek promáčknutý, jak do něj vysekávali otvory, spáry mezi plasty jsou jasně viditelné, anténa se tváří, že by se měla otáčet ale neotáčí se. Při pokusu s ní otočit šly plastové poloviny rádia od sebe, tak jsem to raději včas vzdal. Sklápění antény funguje bez problémů a celá věc drží pohromadě kupodivu dobře. Až tak dobře, že poloviny mají tendenci se svírat a vrátit sundaný kryt baterií vyžaduje trochu násilí. Snaha ušetřit se projevuje i u šachty pro baterie, ale v tomto případě je to výhodou. XR4 funguje na 4x AAA, ale výlisek v šachtě je použit z předchozích osmibateriových typů s tím, že zapojeny jsou jen 4. Člověk tedy nemusí tahat náhradní baterie v batohu, ale může je skladovat v základně vysílače.
Ergonomie:
Po stránce ergonomie není moc co vytknout. Grip je sice celoplastový bez jakéhokoliv potahu, ale skvěle tvarovaný a v ruce mi sedí perfektně. Osobně bych ocenil větší volant a trochu jinak zpracovanou páčku plynu - je z měkčího plastu není úplně pohodlná a působí dost hračkózně. Vlastně když jsem na ni poprvé položil ukazovák, připomněla mi stříkací pistolky. Všechny ovládací prvky jsou přehledně uspořádané a dobře dosažitelné. Třípolohová páčka 4 kanálu vypadá jak z kokpitu letadla, je na gripu nad palcem a velmi snadno se s ní manipuluje. Někdy se stane, že při zvedání páčky z polohy dole přejedu střed, ale je to věc zvyku a citu. 3 kanál je opět třípolohový, ale formou posuvného spínače v pravo od volantu. Pohodlně se na něj dá dosáhnout ukazovákem z volantu, ale přepínat ho za jízdy za současného zatáčení je trochu obtížné. Pro zadní zatáčení tedy používám 4 kanál, ale tím už se dostávám k funkčnosti.
Funkčnost 3. a 4. kanálu:
Tady jsem narazil na hned několik zákeřností, vzhledem k tomu, jak je používám. Ani jeden z těchto kanálů nemá EPA (nastavení koncových bodů) ani trim a reverz má jen kanál 3 - což je ale bohužel ten posuvný spínač vepředu. Jak jsem psal, pro zadní zatáčení na mém Losi Mini Rock Crawlerovi používám ch4, tj. páčku na gripu, ale rád bych zreverzoval směr, protože tak jak to je, mi zatáčení přijde nepřirozené - nicméně na rádiu to nejde a v Losině už místo neni na reverz na kabelu, takže si zvykám. Kdo potřebuje nastavit koncové body, je odkázán na digitální servo s programátorem (programátor od HiTecu, který funguje s PC i bez stojí cca 700,-) nebo na zkrácení páky serva. Druhou možnost jsem použil i já. Na Losině mám 2x HS-645MG standard analog serva a tak jsem místo pák, použil bílé kotoučky, provrtal je tak aby střed uchycení linku řízení byl opravdu uprostřed (a zatáčelo to na obě strany stejně) a přiblížením ke středu otáčení serva jsem omezil výchylku. Tohle řešení má oproti páce několik nesporných výhod. Zvětšil se mi u crawlera nájezdový úhel a hlavně se výrazně zvětšila síla serva díky kratší páce. Výkon serva se udává na centimetr délky páky a nyní mám link řízení (musel jsem si udělat vlastní) od středu otáčení cca 1,5cm, zatímco dříve cca 3 ... posílil jsem tedy pokud se nepletu dvojnásobně.
Funkčnost obecně:
Páruje se s přijímačem (vysílačka je kompatibilní pouze s jediným 4ch přijímačem od RC4WD za 700,-) tak, že se na přijímači stiskne tlačítko pro binding a zapne se vysílačka. Párování je bleskové a bez problémů.
Nechápu to, ale po spárování jsem musel nastavit reverz řízení aby vlevo bylo skutečně vlevo a vpravo skutečně vpravo. Zkoušel jsem s více kusy přijímačů a vždy stejné. Po spárování je NUTNÉ provést reverz řízení. Ostatně i spínač vysílačky je jaksi obráceně - vpravo vypnuto, vlevo zapnuto.
EPA
pro řízení i plyn je v rozsahu 0-120%, přičemž nějakého efektu nad 100% jsem si všiml jen u řízení, ale nikoliv u plynu. Při nastavování EPA řízení je třeba zároveň vychýlit volant a tím určit pro který směr se epa zrovna nastavuje ... to samé platí u plynu. Kromě nezávislého nastavení jednotlivých konců je ještě možné na horním panelu globálně omezit či přidat na řízení či plynu v rozsahu 0-100%.
ABS throttle
Nevíte někdo co to je a k čemu je to dobrý? Možnosti jsou ON a OFF a při zapnutí jsem pozoroval jen to, že auto na zpátečku pravidelně cukalo.
EXP STE, EXP FW, EXP BK
Exponenciální řízení a plyn nastavitelné v rozsahu -100% - 100%. EXP mám pro plyn na reglu a u řízení nevidim smysl (aspoň u expedice a crawlera). Celkově jsem tuhle funkci nezkoumal a v manuálu naprosto chybí popis principu funkčnosti, stejně jako u ABS.
Uložení pozic:
XR4 má paměť na 15 modelů, což většině z nás plně stačí. Každý model je možno pojmenovat třemi písmeny a vysílačka si pamatuje nastavení trimů atp.
Manuál:
Manuál je velmi strohý, ale průměrně inteligentní člověk se snadno zorientuje. Pro začátečníka jako jsem já, chybí hlubší vysvětlení a popis principu jednotlivých funkcí.
Párování, můj velký omyl a zklamání:
Tato část je spíš dotaz na zkušenější. Můj omyl vznikl zřejmě začátečnickým nepochopením principu fungování 2,4GHz systémů. Domníval jsem se totiž, že vysílač uzavře s přijímačem kódovanou komunikaci, která bude pro každý z přijímačů jiná. Tím pádem jsem si představoval, že na každou pozici napáruji jiný přijímač a ty pak budou fungovat nezávisle podle toho na který se přepnu na vysílačce, aniž bych musel vypínat auto jako takové. Bohužel, opak je pravdou. Po přepnutí na jiný model se přenastaví trimy, EPAs atd. ale na plyn a zatáčení reagují obě auta.
Idea byla následující: Mám SCX Honcho a Losi Mini Rock Crawler a vyrobil jsem si servem sklápěný přívěs za Honcho, na kterém vozím Losinu. Představa byla taková, ža budu mít obě auta zapnutá, přepnu se na vysílačce na Honcho, sklopim přívěs, přepnu se na Losinu, najedu na přívěs, přepnu se na Honcho, zvednu nájezd a odjedu s Losinou stojící na přívěsu.Bohužel, na signál reagují oba přijímače stejně, takže původní idea padla a budu muset auta vypínat a zapínat, což je vopruz.
Tady bych měl dotaz, jestli je tohle chování normální a jestli existuje vysílačka, která by podle přepnutí ovládala vždy jen jeden model i když by jich bylo zapnutých víc? Ano, mohl bych se u Losiny vrátit k DX3E, ale
nebaví mne tahat dvě rádia.
Tak to je asi zatím vše,
Honza "Wolf77" Jeřábek
Balení:
Z RCmodelexu mi přišla bílá krabice bez potisku a uvnitř byla jen vysílačka v bublinkové fólii, u ní přibalený 4ch přijímač, velmi strohý ČB manuál (je na webu) a vše bylo zajištěno malou kostičkou polystyrenu. Žádné složité výlisky do kterých by obsah krabice přesně zapadl, ani pestrobarevné popisy funkcí na přebalu se nekonají.
Design a zpracování:
Jsa zvyklý na ladné tvary DX3E, XR4 mi po vybalení přišla jako šeredná věc, ale už jsem si zvykl a určitě by se dala po stránce designu zařadit do lepšího průměru. Rozhodně stříbrnočerná kombinace působí celkem elegantně a je lepší než černá nebo bílá, kterou jsem viděl na netu.
Co se týká dílenského zpracování, rozhodně neni dokonalé. Horní panel je v okolí tlačítek promáčknutý, jak do něj vysekávali otvory, spáry mezi plasty jsou jasně viditelné, anténa se tváří, že by se měla otáčet ale neotáčí se. Při pokusu s ní otočit šly plastové poloviny rádia od sebe, tak jsem to raději včas vzdal. Sklápění antény funguje bez problémů a celá věc drží pohromadě kupodivu dobře. Až tak dobře, že poloviny mají tendenci se svírat a vrátit sundaný kryt baterií vyžaduje trochu násilí. Snaha ušetřit se projevuje i u šachty pro baterie, ale v tomto případě je to výhodou. XR4 funguje na 4x AAA, ale výlisek v šachtě je použit z předchozích osmibateriových typů s tím, že zapojeny jsou jen 4. Člověk tedy nemusí tahat náhradní baterie v batohu, ale může je skladovat v základně vysílače.
Ergonomie:
Po stránce ergonomie není moc co vytknout. Grip je sice celoplastový bez jakéhokoliv potahu, ale skvěle tvarovaný a v ruce mi sedí perfektně. Osobně bych ocenil větší volant a trochu jinak zpracovanou páčku plynu - je z měkčího plastu není úplně pohodlná a působí dost hračkózně. Vlastně když jsem na ni poprvé položil ukazovák, připomněla mi stříkací pistolky. Všechny ovládací prvky jsou přehledně uspořádané a dobře dosažitelné. Třípolohová páčka 4 kanálu vypadá jak z kokpitu letadla, je na gripu nad palcem a velmi snadno se s ní manipuluje. Někdy se stane, že při zvedání páčky z polohy dole přejedu střed, ale je to věc zvyku a citu. 3 kanál je opět třípolohový, ale formou posuvného spínače v pravo od volantu. Pohodlně se na něj dá dosáhnout ukazovákem z volantu, ale přepínat ho za jízdy za současného zatáčení je trochu obtížné. Pro zadní zatáčení tedy používám 4 kanál, ale tím už se dostávám k funkčnosti.
Funkčnost 3. a 4. kanálu:
Tady jsem narazil na hned několik zákeřností, vzhledem k tomu, jak je používám. Ani jeden z těchto kanálů nemá EPA (nastavení koncových bodů) ani trim a reverz má jen kanál 3 - což je ale bohužel ten posuvný spínač vepředu. Jak jsem psal, pro zadní zatáčení na mém Losi Mini Rock Crawlerovi používám ch4, tj. páčku na gripu, ale rád bych zreverzoval směr, protože tak jak to je, mi zatáčení přijde nepřirozené - nicméně na rádiu to nejde a v Losině už místo neni na reverz na kabelu, takže si zvykám. Kdo potřebuje nastavit koncové body, je odkázán na digitální servo s programátorem (programátor od HiTecu, který funguje s PC i bez stojí cca 700,-) nebo na zkrácení páky serva. Druhou možnost jsem použil i já. Na Losině mám 2x HS-645MG standard analog serva a tak jsem místo pák, použil bílé kotoučky, provrtal je tak aby střed uchycení linku řízení byl opravdu uprostřed (a zatáčelo to na obě strany stejně) a přiblížením ke středu otáčení serva jsem omezil výchylku. Tohle řešení má oproti páce několik nesporných výhod. Zvětšil se mi u crawlera nájezdový úhel a hlavně se výrazně zvětšila síla serva díky kratší páce. Výkon serva se udává na centimetr délky páky a nyní mám link řízení (musel jsem si udělat vlastní) od středu otáčení cca 1,5cm, zatímco dříve cca 3 ... posílil jsem tedy pokud se nepletu dvojnásobně.
Funkčnost obecně:
Páruje se s přijímačem (vysílačka je kompatibilní pouze s jediným 4ch přijímačem od RC4WD za 700,-) tak, že se na přijímači stiskne tlačítko pro binding a zapne se vysílačka. Párování je bleskové a bez problémů.
Nechápu to, ale po spárování jsem musel nastavit reverz řízení aby vlevo bylo skutečně vlevo a vpravo skutečně vpravo. Zkoušel jsem s více kusy přijímačů a vždy stejné. Po spárování je NUTNÉ provést reverz řízení. Ostatně i spínač vysílačky je jaksi obráceně - vpravo vypnuto, vlevo zapnuto.
EPA
pro řízení i plyn je v rozsahu 0-120%, přičemž nějakého efektu nad 100% jsem si všiml jen u řízení, ale nikoliv u plynu. Při nastavování EPA řízení je třeba zároveň vychýlit volant a tím určit pro který směr se epa zrovna nastavuje ... to samé platí u plynu. Kromě nezávislého nastavení jednotlivých konců je ještě možné na horním panelu globálně omezit či přidat na řízení či plynu v rozsahu 0-100%.
ABS throttle
Nevíte někdo co to je a k čemu je to dobrý? Možnosti jsou ON a OFF a při zapnutí jsem pozoroval jen to, že auto na zpátečku pravidelně cukalo.
EXP STE, EXP FW, EXP BK
Exponenciální řízení a plyn nastavitelné v rozsahu -100% - 100%. EXP mám pro plyn na reglu a u řízení nevidim smysl (aspoň u expedice a crawlera). Celkově jsem tuhle funkci nezkoumal a v manuálu naprosto chybí popis principu funkčnosti, stejně jako u ABS.
Uložení pozic:
XR4 má paměť na 15 modelů, což většině z nás plně stačí. Každý model je možno pojmenovat třemi písmeny a vysílačka si pamatuje nastavení trimů atp.
Manuál:
Manuál je velmi strohý, ale průměrně inteligentní člověk se snadno zorientuje. Pro začátečníka jako jsem já, chybí hlubší vysvětlení a popis principu jednotlivých funkcí.
Párování, můj velký omyl a zklamání:
Tato část je spíš dotaz na zkušenější. Můj omyl vznikl zřejmě začátečnickým nepochopením principu fungování 2,4GHz systémů. Domníval jsem se totiž, že vysílač uzavře s přijímačem kódovanou komunikaci, která bude pro každý z přijímačů jiná. Tím pádem jsem si představoval, že na každou pozici napáruji jiný přijímač a ty pak budou fungovat nezávisle podle toho na který se přepnu na vysílačce, aniž bych musel vypínat auto jako takové. Bohužel, opak je pravdou. Po přepnutí na jiný model se přenastaví trimy, EPAs atd. ale na plyn a zatáčení reagují obě auta.
Idea byla následující: Mám SCX Honcho a Losi Mini Rock Crawler a vyrobil jsem si servem sklápěný přívěs za Honcho, na kterém vozím Losinu. Představa byla taková, ža budu mít obě auta zapnutá, přepnu se na vysílačce na Honcho, sklopim přívěs, přepnu se na Losinu, najedu na přívěs, přepnu se na Honcho, zvednu nájezd a odjedu s Losinou stojící na přívěsu.Bohužel, na signál reagují oba přijímače stejně, takže původní idea padla a budu muset auta vypínat a zapínat, což je vopruz.
Tady bych měl dotaz, jestli je tohle chování normální a jestli existuje vysílačka, která by podle přepnutí ovládala vždy jen jeden model i když by jich bylo zapnutých víc? Ano, mohl bych se u Losiny vrátit k DX3E, ale
nebaví mne tahat dvě rádia.
Tak to je asi zatím vše,
Honza "Wolf77" Jeřábek