Stránka 1 z 2
Časování motoru
Napsal: 17.10.2011 10:44
od zax
Ahoj všem,
měl bych dotázek na časování motoru.
Jde mi o motor viz link:
http://www.mz-racing.net/p3576-3545-crawler-45t/
Může te mi prosím někdo vysvětlit (ideálně jako pro blbce) co znamená "časovatelný"
K čemu to vlastně je u elekro motoru dobrý, na co to má vliv, případně (principiálně) jak se to dělá?
Napsal: 17.10.2011 10:52
od RedneCk
Časování motoru:
Změna časování motoru Vám umožní získat maximální účinnost motoru pro různé provozní podmínky Vašeho modelu.Motory jsou od výrobce nastaveny jako pravotočivé a na střední zatížení (15A -20A) – značka na plášti/ víku motoru stojí v tomto případě 3mm od středu stupnice proti směru otáčení motoru.Výrazem „pravotočivý“ je myšleno: pokud se nacházíme za motorem (tedy vrtule je vpředu, kabely směřují k nám a díváme se na motor shora točí se motor ve smyslu chodu hodinových ručiček).
Pro odlišná zatížení se doporučují následující hodnoty nastavení k dosažení optimálního stupně účinnosti:
Nižší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude sníženo, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.
Vyšší zatížení:
Úhel komutace bude změněn, časování bude zvýšeno, když povolíte dlouhé šrouby, které spojují zadní víko motoru s jeho čelním víkem a pootočíte zadním víkem asi o 0.5-1 dílek ve směru chodu motoru. (Měřeno ze značky na plášti). Poté opět šrouby dotáhněte.
Nastavení levotočivého chodu:
Zde postupujeme shodně jako u popsané změny komutativního úhlu, jen pootočení víka motoru provedeme vždy v opačném směru než byla jeho dosavadní poloha od středu stupnice na štítku motoru ( zrcadlově kolem středu stupnice ve stejném úhlu). Přizpůsobení na různá zatížení se provede jak je popsáno výše, ale právě v opačných směrech.
Snad ti to pomůže...
Napsal: 17.10.2011 12:21
od zax
Minimálně mi to trochu osvětlilo funkci. Díky.
Napsal: 17.10.2011 13:10
od milan008
No v podstatě jde o nastavení buď více otáček a menší síla, nebo naopak.
Napsal: 17.10.2011 15:39
od zax
milan008 píše:No v podstatě jde o nastavení buď více otáček a menší síla, nebo naopak.
Supr, tohle jsem přesně hledal. Díkyj.
Napsal: 17.10.2011 18:36
od MikeP
Ted v tom mam celkem goulash. Kdysi nekdo uverejnil odkaz na nejaky slovensky stranky, kde byla trocha teorie motoru.
Tenkrat sem to pochopil tak jak pise redneck, ze se jedna o dosazeni optimalni ucinnosti. Akorat nechapu jak to mysleji dal s tim zatizenim.
Ja to mam tak nejak spojeny s otackama. Proste pri malejch otackach se diky komutatoru prehodi pol na vinuti presne ve chvili kdy je kotva v nejaky poloze k magnetu (vychozi nastaveni), pokud jsou otacky vyssi, tak tim, ze je kotva rychlejsi, nez dojde k prehozeni polu, je tam nejaka prodleva a poly se prehodi az ve chvili, kdy to uz neni optimalni (kotva uz je o kus dal). Natocenim uhliku vuci magnetum se da posunout misto kde dojde k prehozeni polu a tim motor optimalizovat pro vyssi otacky, logicky tim ztraci ucinnost pri nizsich otackach a jeste horsi je to pokud se toci v protismeru - celkem logicky.
Tudiz bych rekl, ze tu nejde o vykon (alespon primarne), ale prave o optimalizaci ucinnosti pri ruznych otackach. Otazkou je, jak se to vlastne projevi v nasich aplikacich motoru s 55z. Rekl bych, ze ne moc. Opet je to spis vec, kterou resili onroadisti pri pouzivani motoru jejichz pocet zavitu se blizi nule a pocet otacek nekonecnu... :mrgreen:
Napsal: 17.10.2011 18:49
od Maximo
mě to bylo kdysi vysvětleno tak, že když posunu čelo motoru do mínusu cca o 2-3 milouše, tak získám větší krouťák od spodu a lehce klesne spotřeba baterky....a naopak vzrostou otáčky atd......dá se to i vypozorovat když motor běží a točíš čelem....
Napsal: 17.10.2011 18:53
od MikeP
no jo otacky muzou vzrust protoze motor pobezi pri danem napeti optimalnejc, muze to mit vliv na spotrebu i kroutak, ale jako nasledek.
pokud zmenis napeti a tim i otacky bude vse jinak.
a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,
takze co plati v jedny chvili nemusi platit porad.
zkracene: proste to plati pro dany status quo, pokud zmenis podminky (pridas plyn) zmeni se i optimalni casovani a spotreba ti vzroste oproti tomu kdyby to bylo optimalizovano na vyssi tocky.
v podstate bys musel to casovani menit spolu se zmenou podminek
uz vidim jak ma nekdo venec motoru pripojeny k servu, ktery je namixovany s plynem :mrgreen:
Napsal: 17.10.2011 19:01
od Maximo
no asi budeš mít i pravdu...a to čelo napojený na servo to by byl opravdu hard core..... :lol:
Napsal: 17.10.2011 19:06
od MikeP
Mne tak napadlo, ze az vlastne takovy hardcore uz to dnes neni. Protoze to same plati pro stridavky, akorat tam se o prehazovani pole nestara komutator nybrz elektronika. A myslim, ze Novak ma na tech top reglech dynamicky casovani, coz bude presne toto. Proste pro ruzne otacky upravuje elektronika vznik magnetickyho pole v tu spravnou chvili na spravnym miste. Zas tu podle me de o jedno - ucinnost.
Napsal: 17.10.2011 20:11
od Grizzly
Časování motoru se používá převážně na okruhových modelech,kde mají 7 až 27 závitůa také podle charakteru trati ve spojení s převodem,tam to má celkem zásadní vliv,u našich modelů,to nemá smysl.
Napsal: 18.10.2011 23:01
od minotaur
Hlavně je potřeba při experimentování s časováním mít nejlépe nabíječku s programem na motortest a měření aktuálního proudu. Nebo aspoň ampérmetr a vědět, kolik ten motor bere v základu v klidu. Dělat to "nějak od oka" může skončit čmoudíky z motoru.
Napsal: 18.10.2011 23:55
od MikeP
ja myslim, ze jak pise karel, asi bych to vubec neresil. :wink:
Napsal: 24.01.2012 13:35
od Wolf77
MikeP píše:a vsichni jezdime regly s plynulou regulaci napeti,
Nejezdíme ... pokud vim, tak DSYS otáčky motoru reguluje pulzně, tj. tečou tam furt stejný volty a jenom méně nebo více pulzů. Zjistil jsem to, když jsem začal jezdit 3S lipo ... vzhledem k tomu, že Holmes zvládne až 4S, tak se to obešlo bez kouřových efektů
:mrgreen:
Napsal: 24.01.2012 19:57
od MikeP
Tak sem zas o neco chytrejsi...
Vono tak asi bude u vsech modernich reglu, akorat se to fakt blbe predstavuje :roll:
Ale na fukci casovani to doufam vliv nema. :mrgreen: