Stránka 1 z 3

TEKIN FXR

Napsal: 04.05.2012 6:46
od rakpavel
Mám dotaz, pořídil jsem Tekin FXR a a na +- je naletovaný kondenzátor. Ví někdo k čemu je a jestli tam musí být?

Napsal: 04.05.2012 11:35
od minotaur
Copy/paste toho nejdůležitějšího z RCmanie:
Regulátory pracují na principu PWM. Tím vzniká silně impulsní odběr proudu z baterie. Vzhledem k frekvenci PWM se začíná uplatňovat vlastní indukčnost vodičů mezi baterií a regulátorem.
Dochází vlastně ke spínání a rozpínání této indukčnosti, čímž vnikají na napájecím vstupu regulátoru napěťové špičky (podle délky kabelu až stovky voltů). Kondenzátory na vstupu regulátoru tyto špičky potlačují.

A dál čti http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?p=257371
Proto říkám - všechny silové kabely mít co nejkratší.

Napsal: 04.05.2012 11:49
od catar
Zajímavé! V našem případě expedičního použití to ale nebude tak zlé, ne?
Co je menší zlo, dlouhý kabel od baterky nebo dlouhé vodiče k motoru?

Napsal: 04.05.2012 12:32
od milan008
Podle této věty : ...se začíná uplatňovat vlastní indukčnost vodičů mezi baterií a regulátorem..., tedy asi co nejkratší kabel od baterky k regulátoru, si myslím

Napsal: 04.05.2012 14:48
od rakpavel
No, ze to k něčemu bude jsem čekal, ale prominte mi mou neznalost.....stále nechápu k čemu? Špičky jsou špatně proc? Cuka to, hreje se nebo co?

Napsal: 04.05.2012 14:55
od eos
ruší to

Napsal: 04.05.2012 16:12
od minotaur
... případně se i odpráskne to... regulátor.

Napsal: 04.05.2012 19:11
od rakpavel
Kdyz mám dva regly a jeden přívod, musím mít na obou reglech kondenzátor?

Napsal: 04.05.2012 19:31
od Borik
Dost důležitých informací ( platí to obecně pro všechny regulátory ) je tady: http://www.dsys.cz/downloads/Odstraneni_ruseni.pdf
Kondenzátor mezi baterkou a regulátorem je tam hlavně proto, aby nedocházelo k velkým špičkovým poklesům napětí zdroje.
Příklad: na velké maketě lodi byly mezi baterkou a regulátory dráty dlouhé 70 cm a baterka byla 12V gelová, takže ne zrovna tvrdá. Naopak motory pořádné - Speedy 900. Jakmile se přidal plyn, tak motory mžikově "vycucly" z baterky tak velké množství energie, že díky měkkosti baterky a těm dlouhým vodičům pokleslo mžikově napětí na baterce z 12 na 5 ( !! ) V a to byl takový pokles, že to regulátor vyhodnotil jako vybitou baterku a nedovolil další odběr. Ten přidaný kondenzátor zachytil ( nepustil dál ) ten velký proudový náraz a tak se na baterce ten pokles napětí projevil v mnohem menší míře a reglec se už umravnil.
V autíčkách to není tak kritické - hlavně tam, kde se používají tvrdé Li-polky a dráty taky nebývají tak dlouhé.
Mnohem důležitější je správné odrušení motoru, protože tam jde "o život" právě regulátoru. Při brzdě motor slouží jako alternátor a vyrábí při jiskření na komutátoru tak velké špičky napětí ( často i přes 50V ), že to struktura výkonových tranzistorů nevydrží a tranzistory přímo vybuchnou.

Napsal: 04.05.2012 19:49
od rakpavel
Takže ten kondenzátor je i ochrana motoru? nebo musím ještě něco dát na motor?

Napsal: 04.05.2012 20:00
od Frenky
Na motor se dávají tři kondenzátory které motor odruší.jeden se připájí mezi obě svorky a ty další dva se připájí jeden na plus svorku a plechovku motoru a druhý na mínus a plechovku jednoduché :wink:

Napsal: 04.05.2012 20:27
od jobik
Nedá mě to se nezeptat ale když dám na motor všechny tři kondezátory bude rozdíl u přepětových špiček např. Dsysu MD56 a MD90 ? Mám na mysli že třeba u 90ky budou menší špičky než u 56ky ?

Napsal: 04.05.2012 20:30
od Frenky
Asi tě špatně chápu ale ty kondenzátory tam jsou hlavě kvůli jiskření na komutátoru které způsobuje rušení.

Napsal: 04.05.2012 20:31
od rakpavel
Kluci česky:-)

Napsal: 04.05.2012 20:35
od Frenky
Jednodušeji to už nejde já mám naštěstí ve škole elektrotechniku ale takovou tu užitečnou kde nic nepočítáme ale probíráme jak co funguje a proč a to mi dost pomáhá