Stránka 1 z 2

Brzda v neutralu

Napsal: 05.06.2012 8:22
od rtomecek
Zdravim.
Uz pres tyden prochazim vsechny mozny fora a odpoved jsem zatim nedostal. Mym problemem je brzda v neutralu. Jedna se o auto Axial Wraith, regl DSYS90, motor Axial 27T, lipo 2S. Co se tyka nastavovani DSYSu, jsem spokojenej. Jen mi vadi ta brzda v neutralu, v prudkem kopci Wraith couva. Naprosto stejne chovani bylo i u reglu Axial AE-2. Jeden kolega tu basni o Tekinu FX-R. Vim, ze Tekiny patri mezi spicku, ale konkretne tenhle regl jsem jeste nemel. Vim, ze FXR ma "crawler mod", kde je velmi dobra brzda v neutralu. Ale u nej jsou podminkou 3S lipo a min. 35T motor.

A ted moje otazka do pranice, pro zkusene - poznam s moji elektronikou rozdil v brzde mezi FXR a DSYS? Za predpokladu, ze nebudu mit aktivni crawler mod?

Napsal: 05.06.2012 9:50
od carlos46
V TAčku mám 36tku a ta moc nebrzdí. Mám jí myslím na maximum a motor 55t. Myslím si, že více než na régl záleží hodně na motoru a zpřevodování. Možná se pletu. V CRku mám Novaka Rooster se 100% brzdou a originál 27t motor Tamiya to udrží. Dám tam ale 55t a auto se nehne 45°.
Nikdy jsem ale nezkoušel použít Dsys v CRku s těžkým převodem a motorem 55t. Možná by to drželo stejně jako Novak. Vím, že je to naprd odpověď, ale když to tady nikdo nevyzkouší tak asi nikdo moc neporadí.
Ale zkus napsat uživatelům Ondraseeek nebo MikeP.
Oba mají nebo měli jak Dsys tak Tekin. Budou chytřejší než já na 110%

Napsal: 05.06.2012 10:00
od rtomecek
Vim, ze brzda je zavisla i na motoru a prevodech. Proto jsem zkousel vice reglu na stejnem aute, se stejnymi prevody a stejnym motorem. Vsechny brzdily stejne, vcetne DSYSu. Mam tu novou verzi a brzdi stejne, jako ostatni regly.
Popravde, moc mi to do hlavy nejde. Kdyz dam klasickou manualni brzdu, auto je schopny delat kotrmelce dopredu. Ale auto na miste neudrzi. :(
Za ty prachy je DSYS velmi solidni regl. Tekin je cenove nekde jinde, ale pokud mi udrzi auto v kopci, ty prachy za nej dam...

Napsal: 05.06.2012 10:45
od stiifii
Ja si myslim ze ta brzda je proste jen z principu nejak u vsech stejna...akorat maj ruznej nastup bych ja rekl.... mel sem axika s lexankou(lehkej) a mel sem tam ruzny motory 27,55,600 a regl robitronic crawlwer i dsys a zadnej auto neudrzel ve velkym kopci...podle me to proste nejde.. spolehlive ti auto podrzi jen prevody v kopci ale ty ti ho zas nestopnou za jizdy hned...

Napsal: 05.06.2012 10:47
od rtomecek
To je presne to, co si myslim. Ale dokud to s tim Tekinem nezkusim, je to jenom o mysleni. Pak bych mel 100% jistotu. To cos napsal, uz jsem slysel z vicero stran. A je fakt, ze jsem jeste takovej regl nepoznal, kterej by moje/nase auta v opravdu velkem kopci udrzel...

Napsal: 05.06.2012 11:18
od carlos46
A co má axik za převodový poměr? Já mám v CRku 40:1 a drží v kopci jako čert. Ale pravda je, že regulátor jsem přímo v modu crawler.

Napsal: 05.06.2012 11:25
od rtomecek
Wraith ma FDR 30,4 a SCX10 ma 33.
Jinak co je to ten crawler mod? To je preci jenom prednastaveni nejakych hodnot, ktere si teoreticky muzu nastavit rucne.

Napsal: 05.06.2012 11:45
od eos
Možná to ještě upřesní, nebo opraví někdo, kdo tomu víc rozumí, ale v zásadě běžné brzdy fungují jako dynamické, tzn. brzdí prostým zkratováním proudu, generovaného motorem. Brzdný účinek roste (kromě vlivu odporu brzdného obvodu) úměrně otáčkám. Proto běžná brzda z rychlé jízdy je vostrá a brzda v neutrálu "prokluzuje". Nedovolí sice autu, rozjet se z kopce rychle, ale ve stoje nedrží, jako "ruční brzda". Proto je taky praktická účinnost vyšší u pomalejch aut s lehčím převodem. Kdo tunil rychlost, - větší kola, větší pastorek, rychlejší motor, moc dobře to zná - přestalo to brzdit.
Tak trochu vzdáleně tuším, že v tom trochu hrají i nějaké zbytkové proudy, náboje a mag. pole, takže např. jakoby sice dobrzdí do nuly, ale pak za chvíli "povolí". Ale ten princip mi není úplně jasnej a myslím, že je to znatelnější u stříďáků.
Existují i aktivní brzdy, kdy regl za cenu spotřeby energie přímo generuje brzdící proudy, ale osobně jsem ještě žádnej takovej nepotkal. Snad to tak funguje v některých o trochu digitálnějších, než "tikitálních" servech(?), nebo u řadičů pro krokové motory. Pro SS kolektorové motory nic takového neznám.

Napsal: 05.06.2012 12:47
od rtomecek
Tak jsme s kolegou modelarem nasli tohle: http://www.rccrawler.com/forum/electronics/301508-how-does-drag-brake-work-whats-principle.html, obzvlaste pak prispevky 3 a 5. Otazkou je, jak moc se tomu da verit. Podle tohoto vlakna vsechny regly na jednom danem aute zabrzdi uplne stejne. Teda az na ten regl od Holmeru. Ze jsou tyto regly dobry, to je jasna vec. Ale ze by jenom tenhle regl dokazal uplne zastavit auto v kopci? Je to asi jako zeptat se pana Davida z DSYSu, jakej si mam koupit regl. :lol:
Z toho vlakna je uz mi vcelku jasny princip brzdy v neutralu. Ale porad nevim, jestli s tim tekinem zustanu stat. :sad:
Jeste me napadla jedna vec, zkusit laborovat s prevodama, jestli to bude mit nejakej efekt...

Napsal: 05.06.2012 14:22
od PetrH
Podle mě to určitě roli hraje. Převody, váha auta a síla motoru jsou hlavní faktory.
Regl je až na konci řady a jak už jsi psal všechny brzdí podobně.

Kdybys měl dvoukvalt mohl bys dobře vyzkoušet, jak to brzdí na 1. a jak na 2.

Mě třeba CR-ko (5kg auto) s 500 motorem z kopce mírně popojíždělo a se 600 motorem se ani nehne.

Napsal: 05.06.2012 14:42
od Borik
Dobře to popsal Eos. V jádru jde o dvě věci: Pasivní brzda v neutrálu a aktivní brzda v neutrálu. Co se týká té pasivní, tak to je opravdu u všech regulátorů velmi podobné: regulátor brzdí jen zkratováním vinutí a pokud jsou převody natolik "do rychla", že váha auta v kopci přetáhne to zkratování motoru, tak se auto prostě rozjede a ta brzda to nezachrání.
Jiná situace by nastala, kdyby se hlídaly otáčky motoru a do regulátoru se posílaly "aktivní" pulzy, které by "podporovaly" tu brzdu a dokázaly to auto udržet v kopci i za cenu docela velkého odběru z baterek. V praxi by to mělo vypadat asi tak, že nastavím páku na vysílačce do určité polohy a auto by mělo jet konstantní rychlostí bez ohledu a svah, rovinu a nebo protisvah ... regulátor by v podstatě hlídal otáčky motoru a posílal proud jen podle toho, jestli je potřeba víc nebo míň energie. To není nic nového, na tomto principu pracují regulátory ve vrtulnících - drží otáčky rotoru a proud posílají podle toho, jak velký je úhel náběhu listů rotoru.
Nabízí se ještě jeden způsob řízení motorů - v podstatě stejný, jak se řídí šaliny ( = tramvaje :lol: ). Tam se ruční pákou neřídí rychlost, ale zrychlení . Myslím ale, že by to nebylo až tak moc potřeba.
Regulátory DSYS by tyto režimy mohly umět - je to jen otázka programu, protože DSYSy si hlídají otáčky motoru a tak ten "aktivní" mód je jen otázkou úpravy programu. Jenže: těch zájemců je natolik málo, že úprava programu by byla velice nerentabilní a zatím jsou bohužel na programu mnohem důležitější věci - především střídavé regulátory.
Nicméně se o této variantě programu už uvažovalo a je docela možné, že se časem k tomu v DSYSu dostanou. A hlavně: tento režim je mnohem lépe provozovatelný se střídavými motory se zpětnou vazbou, kde je to hlídání otáček motoru velmi přesné a tudíž mnohem víc použitelné.

Napsal: 05.06.2012 14:55
od rtomecek
Pekne napsany, pochopil jsem. Je jasny, ze us tridavych senozorovych motoru je to sranda, kdyz ma regl zpetnou vazbu od motoru v podobe senzoru. Ale resim tu stejnosmer.

Jde mi ted o jedno - chci, aby auto brzdilo. mam nekolik moznosti:
1) vymena motoru - mam Axial 27T
2) uprava prevodu - zatim se mi moc nechce, to auto ted jede skvele
3) vymena reglu

Treti varianta je jednuducha a taky nejdrazsi. Skyta ale jeden problem - muzu koupit Tekina FXR nebo od Holmeru BR-XL. Ale ma to jeden hacek. Nikdo mi nedokaze zarucit, ze to s temahle reglama bude stat, pri stejnem nastaveni. Proto cele to vlakno, jestli nekdo tu zkusenost ma a pokud mozno se stejnym autem. Udajne XR10 stoji. Ale je to jine auto, jina vaha, jine prevody...

Napsal: 05.06.2012 15:58
od PetrH
Začal bych tím motorem. Zkus Speed 600Eco

Napsal: 05.06.2012 16:48
od rakpavel
Nevím jestli Vám to nějak pomůže ale zkusil jsem na xr10 dat 5 kg tzn s autem necelych 7kg závaží a bez problému jsem zastavil na fleku v kopci. Dsys mi toto neudělá v scx při max brzdach ani při 4,5 kg.

V obou autech mám 55T robitronic a novak

Napsal: 05.06.2012 16:57
od rtomecek
Nepomuze. Mas jinej motor a auto s jinyma prevodama.