Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Kdyz ses v kontaktu s vyrobcem, tak by me celkem zajimalo jestli muzes zjistit, jak takovy bezny clovek ted pozna, ze uz kupuje verzi s opravenym SW. Predpokladam, ze v obchodech bude stale nefunkcni verze.

Ne ze bych hned ted bezel pro regl, ale tato informace se muze hodit vsem.

A kdyz uz povedete rec, tak bych se rad zeptal proc pri uvedeni md8l nezustal na trhu i md6l, ktery byl mensi, levnejsi a na nektery aplikace bohate stacil.
Obrázek
Uživatelský avatar
sosak
Nově příchozí
Příspěvky: 93
Registrován: 08.03.2010 0:00
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele: WWW

tak to je spravny dotaz! me se to nestalo, ale preventivne bych to radsi predelal uz pred akci nez to pak resit na expedici.

jak poznam, ze poslat na update nebo ne?
XRAY M18T
AXIAL SCX10 Honcho
GMADE GS01 KOMODO
Tamiya Stadium Blitzer
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Borik píše:...regulátor byl přetěžován a že jeho zacházení a používání nebylo takové, jaké by danému regulátoru odpovídalo.


Ještě k tomuto mám další dotaz. Mluví se o přetěžování regulátoru jako takového nebo o přetěžování BECu.

Nepředpokládám, že s našima vysokozávitovejma motorama, byl byl regulátor nějak extrémně přetěžován. Bohužel pokud správně čtu ten grafík o zatížitelnosti becu tak při 2S lipo bych se mohl s mojim digitálnim Hitecem dostat dost často mimo povolené meze. Spousta lidí pravděpodobně neočekává, že se může dostat na hranu už při zapojení jednoho serva. A to nemluvím o dalších modulech.

A teď konečně dojdu k jádru pudla. Ne každej se orientuje v těch elektrickejch číslech, kterejch je plnej manuál. Ono by to totiž chtělo návod jako pro amíky. Prostě na regl 56 lze připojit motor o max xx závitech a max xx serv, připadně max xx digitálních serv.
Možná tato informace někde existuje, ale nejsem si jistej, že bych to někde viděl. nicměně dost výrobců to tak dělá a v návodu jsou i doporučený setupy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Co se týká verze SW, tak až do teď nebyl žádný důvod ji uvádět - případná změna SW neměla vliv na funkční vlastnosti a pokud k nějaké změně došlo, tak šlo jen o nepatrnou kosmetickou úpravu. Teď je situace vážnější a doufám, že výrobce na svých stránkách toto nějak objasní - i když by to zase nemělo mít tak velký význam, protože všechny současné regulátory mají už SW upravený a na prodejnách je jich minimum. Nevím, jestli výrobce stáhne i ty regulátory z prodejen - záleží to i na prodejcích.
K tomu přetěžování: častěji se přetěžují výkonové prvky, než BEC. Většinou bývá napojeno jedno až dvě serva a napájení je do 8V. A to je v pohodě. Pokud ale někdo zapojí dvě silná serva a třeba osvětlení a zvuky a napájí to ze tří Li-xx článků, pak už je BEC zatížený hodně a silně se zahřívá.
Co se týká přetěžování výkonu, tak v této kategorii je asi ta nejhorší situace ze všech možných - u letadel je to nejjednodušší: tam se létá dost často naplno, s plynem se moc nepohybuje, výkonové FETy jsou při letu naplno otevřené a tudíž nic nehřeje a navíc proud vzduchu reglec výborně chladí. U lodí v Tug Towingu a právě tady u trialu a crawlingu je to naopak nejhorší: velice často se střídá chod dopředu a dozadu a jezdí se na menší otáčky a to je to, co regulátor nejvíc zahřívá, protože se rotující hmota motoru ( a vlastně i celého auta ) neustále musí regulátorem korigovat. To se třeba u lodí a letadel vůbec neděje, vrtule a šroub se okamžitě nezablokují. Pokud se motor ale tímto způsobem u auta zablokuje, tak jím prochází maximální proud ( uvádí se v parametrech jako blokovací proud ) a i u těch relativně slabších motorů ten proud klidně dosáhne 50A a víc. Ono by to zase tak nevadilo, kdyby ten proud tekl při naplno otevřených FETech, ale právě tady teče při velmi nízkých otáčkách a tak se právě tyto výkonové prvky velice zahřívají. A když se k tomu přidá zatížení ( a tím i ohřev ) regulátoru z BECu, tak pak dochází k překročení povolené teploty a reglec omezí nebo vypne.
Co se týká nějaké obecné tabulky ohledně připojitelnosti serv, tak si myslím, že se to teoreticky nedá určit - těch serv je tak obrovské množství s různou velikostí, silou a tím i odběrem, že není v lidských silách všechno otestovat a změřit. Dále také záleží na napájení - tam je to jasné ( čím větší rozdíl mezi napětím baterky a 5V z BECu, tím hůř ). A do toho vstupuje další a asi nejdůležitější faktor: četnost použití. Můžu mít třeba v letadle 12 serv a může to být méně náročné ( brzdy, vztlakové klapky podvozek ... to vše se skoro nepohybuje ), jak třeba 3 serva řízená gyroskopem, která jsou neustále v pohybu.
Řešení je celkem prosté - mít rezervu. Čím silnější regulátor, tím má menší vnitřní odpor a tím se také míň zahřívá. Proto se začala vyrábět 90A verze, aby i v těch autech nebyly problémy. Tam, kde v letadle stačí 25A, tam v autě ( se stejným zdrojem a motorem ) může být 50A málo.
Uživatelský avatar
MikeP
Sběratel
Příspěvky: 3811
Registrován: 29.11.2008 0:00
Bydliště: Praha 8

Ale jezdilo se i s puvodnima 32kama a nevim ze by to bylo nejak extremne problematicky, treba bylo nemam cisla. Tak mi prijde pouzivat novou 90ku trochu silnej kalibr.

To ze je dobry mit vykonovou rezervu celkem chapu, ale pokud se jedna o casty problem, coz sem tak pochopil, nebylo by lepsi udelat dokonalejsi chlazeni ???

Ja vim ze se ptam jak blbej, ale celkem me to zajima. Ona zminena hospoda by urcite prinesla spoustu novych informaci.... :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
Franta
Nově příchozí
Příspěvky: 61
Registrován: 10.12.2009 0:00

Boríku už nech toho obhajování,to co píšeš o letadlech to možná platilo před 10 lety a tuto značku reglů nikdo nepoužíval-alespon nikoho takového jsem na žádné akci nepoznal.Dnes je v letadlech maximálně 400 ss-motor a tomu bohatě stačí 25A regl jinak shoří motor.
Je třeba si přiznat že reg. se moc nepovedly a rychle to napravit dokud je lidi ještě kupujou a nedělat z nich blby.
Naposledy upravil(a) Franta dne 27.11.2011 12:29, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Langos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 608
Registrován: 22.02.2010 0:00
Bydliště: Praha

Chtěl bych se zeptat. DSYS, má v nástavení baterie "Lipio" , nimh a auto.
1) Má mod "lipo ochranu proti úplnému vybítí
2) pokud tedy tento mód má tak jestli to umí i při nastavení auto ( jde o to jestli bych mohly měnit batrky "lipo" a normální).
Mám totiž klasické a uvažuju o lipo
Díky moc
2,4 Ghz
SCX10 - Toyota Hilux
SCX10 - JEEP JK
SCX10 - Land Rover Discovery Camel Trophy
MST CFX - Range Rover Camel Trophy
V3S
Tamiya - Porsche Jägermeister
2x Traxxas Slash

http://langos100.rajce.idnes.cz/
http://www.youtube.com/watch?v=NPvRV5fzeTk
Uživatelský avatar
salvatore
Veterán fóra
Příspěvky: 3082
Registrován: 21.11.2008 0:00
Bydliště: Praha

LANGOS: Citace z návodu: Par. 3 Typ akumulátorù: Pro Li-xx vyberte použitý poèet èlánkù. Proèet èlánkù Ni-Cd/MH se nastavuje automaticky. Pro "automat"
je vypnutí nastaveno na 70% napìtí po pøipojení akumulátorù. Pro
"Pb" vyberte Ni-xx,Pb a nastavte Uo (par.22) na 5/10V Pb.

Nějak to není úplně kompatibilní čeština, ale smysl to dává.
Uživatelský avatar
Baterfly
Nově příchozí
Příspěvky: 92
Registrován: 04.12.2009 0:00
Bydliště: Praha 6 - Řepy
Kontaktovat uživatele: WWW

Parametr 3 určuje typ baterie, parametr 22 vypínací napětí na článek a v parametru 23 co má regl udělat když klesne napětí na nastavenou mez. Takže si můžeš nastavit i úplné vypnutí reglu.
Automat by mohl řešit přehazování typů baterie, ale je potřeba aby se připojovali jen úplně nabité baterky aby nedošlo k podbití Lixx.
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Franta píše:Boríku už nech toho obhajování,to co píšeš o letadlech to možná platilo před 10 lety a tuto značku reglů nikdo nepoužíval-alespon nikoho takového jsem na žádné akci nepoznal.Dnes je v letadlech maximálně 400 ss-motor a tomu bohatě stačí 25A regl jinak shoří motor.
Je třeba si přiznat že reg. se moc nepovedly a rychle to napravit dokud je lidi ještě kupujou a nedělat z nich blby.


Na to se dá napsat jediné: zajisté máš minimálně 100% pravdu a myslet si svoje.
Uživatelský avatar
Dave
Píšu hodně
Příspěvky: 1468
Registrován: 12.10.2010 0:00
Bydliště: Kousek od Brna

můj názor je že místo deseti stránkové debaty bylo jednodušší kdyby výrobce napsal co je špatně, jak se to pozná, kdy se to vyskytuje a něco k tomu na stránkách napsal... těch 5 červenejch slov člověku moc neřeknou...
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Langos píše:Chtěl bych se zeptat. DSYS, má v nástavení baterie "Lipio" , nimh a auto.
1) Má mod "lipo ochranu proti úplnému vybítí
2) pokud tedy tento mód má tak jestli to umí i při nastavení auto ( jde o to jestli bych mohly měnit batrky "lipo" a normální).
Mám totiž klasické a uvažuju o lipo
Díky moc


Jak psal Salvatore: je to v návodu všechno popsané, můžeš si zvolit vypínací napětí pro libovolný typ akumulátorů v několika hodnotách, popř. s novou programovací kartou ( dokončuje se ) i vlastní hodnotu.
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Dave píše:můj názor je že místo deseti stránkové debaty bylo jednodušší kdyby výrobce napsal co je špatně, jak se to pozná, kdy se to vyskytuje a něco k tomu na stránkách napsal... těch 5 červenejch slov člověku moc neřeknou...

Dost důležitých věcí je v návodu - ale málokdo ho čte, dokud není nějaký problém a nebo je potřeba něco naprogramovat. Někteří uživatelé si také stěžují, že je návod zbytečně dlouhý a nesrozumitelný. Je třeba najít nějakou střední cestu, ale vždy se najde někdo nespokojený.
Ale je fakt, že nějaký obecný článek se základními zásadami použití obecně jakéhokoli regulátoru a vůbec elektroniky by se napsat mohl. Hodně užitečných informací je také na stránkách MGM ( viz http://mgm-compro.cz/intro.php ) konkrétně tady: http://mgm-compro.cz/index.php?cat=technicke-informace
Uživatelský avatar
cores
Sběratel
Příspěvky: 4835
Registrován: 24.11.2008 0:00
Bydliště: Holešárna

Přečíst si návod je snad základní věc.Trochu jsem se obával naprogramovat MDD56,ale vše je tam popsáno srozumitelně.Je fakt,že mi naprosto vyhovoval starší typ,takže finesy obsažený v nových typech nějak nevyužívám.

Můžeš sdělit nějaký info o nové kartě? Mám ještě první typ s pinama.
Uživatelský avatar
Langos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 608
Registrován: 22.02.2010 0:00
Bydliště: Praha

Díky. Návod jsem čet, ale prostě ho teď nemůžu najít. Zkusím si ho najít na netu.
2,4 Ghz
SCX10 - Toyota Hilux
SCX10 - JEEP JK
SCX10 - Land Rover Discovery Camel Trophy
MST CFX - Range Rover Camel Trophy
V3S
Tamiya - Porsche Jägermeister
2x Traxxas Slash

http://langos100.rajce.idnes.cz/
http://www.youtube.com/watch?v=NPvRV5fzeTk

Zpět na „Pohony a regulátory“