rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

Bud je nemaj vubec nebo jsou tam houby platny. Tyhle motory jsem mel u p. Davida na mereni a kondenzatory k nim doporucil. Dokonce i dodal, takze uz jsou na motorech. :)
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
banjo
Uživatel
Příspěvky: 164
Registrován: 06.10.2011 0:00
Bydliště: Púchov

No práve to si myslím že asi by RTRka dodávali motor kde to už je vyriešené tak aby vylúčili prípadné poškodenia régla prípadne rušenie..Tak nahodím regl bez kondikov . :?: :!: :wink: :wink:
SCX-10 2.4Ghz CHEROKEE
SCX-10 2.4Ghz HONCHO/JEEP JK
E MAXX brushless turnigy 150A
E MAXX brushless mamba monster
nejeké éra
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

27z. Axialy maj integrovanou dvojici kondíků na kostru. Obvodovým větracím otvorem je uvnitř u plechovýho kontaktu uhlíku dobře vidět holej drát a v koutě vedle plastové izolace kousek hnědý keramiky. Předpokládám že 55z. jsou stejný.
To samý Johnson od Tamiye.
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

banjo píše:... výrobca doporučuje 2n2-10nF ja mám niečo medzi tým...

Běžně se na motory dávají kondenzátory 100n (pokud tam tedy jsou), alespoň takovou mám zkušenost. P. David doporučuje, a v tom má pravdu, případně k nim přidat kondenzátory menší kapacity 2n2-47n. Důvod je, že kondenzátory větších kapacit neodfiltrují krátké špičky rušení. Těch 47n použitých samostatně je takový rozumný kompromis.

banjo píše:... Inak regl som kupoval u predajcu a mal by byť nový tak mi bolo povedané...

To jo, regl je samozřejmě nový, ale u prodejce může ležet třeba měsíc a Borikova informace o přidávání kondenzátorů k reglům je dost čerstvá.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

banjo píše:No práve to si myslím že asi by RTRka dodávali motor kde to už je vyriešené tak aby vylúčili prípadné poškodenia régla prípadne rušenie..Tak nahodím regl bez kondikov . :?: :!: :wink: :wink:

Hele, ten regulátor je obvykle násobně dražší než motor, tak aspoň kontrola, zda tam ty kondíky opravdu jsou, je řekl bych na místě. Zde lépe nemyslet a nespoléhat.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Kondenzátory se k regulátorům dodávají teprve pár posledních dní, takže pokud byl někde na skladě starší kus z minulé dodávky, tak byl ještě bez těch kondenzátorů.
Pokud motor už kondenzátory v sobě má a pokud se přidají další ( s hodnotami podle návodu ), tak se tím regulátoru rozhodně neublíží a bude větší pravděpodobnost, že to rušení do regulátoru neprojde. Zalisované nožičky od kondenzátorů nemusí být spolehlivé na kontakt a pokud se další kondenzátory dobře připájí, tak to bude v pořádku. Je ale třeba kondenzátory připájet opravdu dobře a kvalitně: je nutné místo na plášti motoru obrousit ( nejlépe to jde modrými brusnými kotoučky Proxxon a nebo podobnými nástroji ), pak danou plošku pocínovat ( nejlépe s přidáním pájecí pasty ), pozohýbat a zkrátit nožky kondenzátoru na co nejkratší a pak teprve připájet. S velkou pravděpodobností to nepůjde - nebo jen velmi obtížně - pistolovou páječkou ( smyčkový hrot má velmi malou tepelnou kapacitu a kovový plášť motoru dokáže odvádět víc tepla, než ho stačí páječka vyrobit ). Proto je mnohem lepší klasická pájka a nebo pájecí stanice s velkým silným hrotem.
banjo
Uživatel
Příspěvky: 164
Registrován: 06.10.2011 0:00
Bydliště: Púchov

Dám ich tam ako som písal tie kondenzátoty už mám 3 ks doma tak zhodím motor aby bol lepší prístup a napájkujem ich tam.Dík chlapi za rady, na mieto vysměšných smailíkov ako napr. :EVIL:
SCX-10 2.4Ghz CHEROKEE
SCX-10 2.4Ghz HONCHO/JEEP JK
E MAXX brushless turnigy 150A
E MAXX brushless mamba monster
nejeké éra
Uživatelský avatar
eos
Častý přispěvatel
Příspěvky: 639
Registrován: 02.10.2011 0:00
Bydliště: Hořovice

Bavíme se tady sice o DSYSech, ale problematika jak rušení, tak přepětí, platí zcela obecně, jako fyzikální zákony. Stejně tak je zcela obecná teorie odrušení zdrojů rušení i ochrana výkonových stupňů.
Pochopitelně, odolnost různých RC sad, technologií a dokonce i jednotlivých instalací, proti rušení a různých regulátorů proti zničení přepětím, bude různá, už kvůli rozdílnosti konstrukcí, různým použitým systémům ochran, různým bezpečnostním koeficientům dimenzování, atd.
Trochu se nám tu ta debata tříští na věci, co spolu zase až tak prvoplánově nesouvisí. Jedna je odrušení motoru. To je problém vcelku notoricky známej a v praxi relativně uspokojivě vyřešenej. Tři kondíky mezi póly a pláštěm jsou léty ověřenej standard, kterej možná nemusí být dostatečně efektivní v některých kritických speciálních případech, ale to je pak už námět pro někoho s lehce nadstandardními technickými prostředky i zkušenostmi. Pro naše potřeby myslím postačí, držet se v tom "dobrých mravů". Ačkoli jsem měl fůru různých instalací, které jim zůstávaly hoodně dlužny a přesto fungovaly. Buď byly zúčastněné komponenty "slušný", nebo byla dobrá konstelace hvězd. Často stačí jen trochu uklidit dordel v kabeláži. Osobně snad neznám prokazatelnej případ, kdy by VF rušení hardwérově odstřelilo regl. Samozřejmě se občas vyskytne nějaká "vyšší moc", která nepochopitelně odpálí třeba procesor, ale to se dá statisticky v klidu považovat za vyjímku, co potvrzuje pravidlo. Pokud je některá konkrétní značka v tomhle ohledu citlivější, než konkurence, je dilematem výrobce, jak to vyřešit a zákazníka, jestli to koupit, ale ne naopak.
Zbývají ty ostatní případy, kdy to je prostě "větší rána, než jsme čekali", takže se začudí, a není to rukama. Co si budem povídat, případů, kdy to rukama, nebo tím na druhém konci vedení, je, je jistě dobrá polovina. Mezi ty "zkraty hned na začátku vedení" patří i příliš optimistické dimenzování komponent.
Zvyšování výkonů, (třeba oblíbená výměna řadové pětsetčtyřicítky za Speed600, těžkotonážní tuning, apod..) je celkem v módě. Jestli má ale plechovka nominální výkon kolem 200W (účinnost 85%, blabla...), znamená to skoro 30A trvale. Bohužel rozhodující teď nejsou ty dvě hodiny, co mi 5000mAh LiPolka vydrží, ale ta vteřina, kdy dám z plnýho plynu kontra, nebo někde zaseknu kolo.
Měli jsme v prehistorii kamaráda, co měl stavitelnou vrtuli, spřaženou s mechanickým spínačem (elektronický regly byly teprve pokakaný v plenkách), v trupu nějakou 8,4V šestistovku, NiCd sedmičlánek a na kabelech místo konektorů tehdy běžný pájecí očka se šroubkama. Kdekdo na tu mechanizaci koukal, jak puk, ale občas si někdo na tu vrtuli i sáhnul, zahejbal, sepnul spínač, vrtule se opřela o zem a plechovka se během pár vteřin odpařila, protože jí prošlo nějakých 80A. A to měla tehdejší "dobrá" baterka nějakých 1,6Ah!
Dneska máme v autě průměrně 5Ah, 35C (50C krátkodobě).
Po všech dosavadních zkušenostech s DSYSy je vhodné, raději považovat číslo na štítku za špičkový proud, (..který to vydrží přibližně tak dlouho, jak rychle jste schopni pochopit svůj omyl a vytrhnout konektor od baterky, jak zní pravděpodobně správný překlad toho rozsypaného čaje v návodech k reglům východní provenience :mrgreen: ). DSYS o tom ve svých materiálech taktně mlčí, nebo jsem úplně slepej.
Jednoduchej výpočet napoví, že v podmínkách "trochu akčnějšího offroadu" je 36-ka sebevražda, 56-ka hazard a 90-ka solidní kompromis. A to se prosím bavíme o běžných provozních podmínkách a ne o extrémních proudových špičkách z nekontinuální regulace. Skoro bych řekl, že by si firmware ve vlastním zájmu zasloužil defaultní nastavení strmosti náběhových a brzdných ramp na nějakých pár desetin sekundy. V návodu sice něco v tom smyslu je, ale kolik běžných uživatelů to umí, ví proč a jak aplikovat?
No a jak technicky eliminovat následky, když nejsem medlo, chci to mít pěkně "hardcore" na hraně a ještě ušetřit na slabším reglu, jsem sice někde shora nezodpovědně nakousl, ale fakt se to, vzhledem k omezené kvalifikaci, necejtím rozvádět do hlubších detailů. Tím spíš, že vím houby, co je v tom ohledu případně v DSYSech už dávno aplikováno a jak. Možná nám p. David někdy vysvětlí, jak s jeho technikou správně zacházet, nebo se jednoho krásného dne, ve verzi FW x.y+1, objeví "MDD36 - trvalý proud 18A" resp 27, 45.., aby nám to, optimistům, bylo konečně jasný. :lol:

Mimochodem, můj synek jezdí s Axikem na solidně zatíženejch 2,2" se starou MD36 a funguje to. :idea:
rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

eos píše:Jednoduchej výpočet napoví, že v podmínkách "trochu akčnějšího offroadu" je 36-ka sebevražda, 56-ka hazard a 90-ka solidní kompromis.

Nerekl bych to. Prave kvuli ruznym dohadum (i tady na foru) jsem vyskubnul motory z aut a poslal k Davidovi na mereni. Kdyz mi date jeste par dni, postnu jsem vysledky. Jeste bych mu rad zaslal par motoru. Ale vysledky v kostce:
Axial 55T - 36A, RC4WD 55T - 31A. To jsou proudy pri MAXIMALNI zatezi. Axial je o neco malo vykonejsi a ma mensi ruseni. Pokud dame 56A regl, muzem v klidu spat.
Axial 27T - 84A. Opet MAXIMALNI proud. Motor mam do Wraitha, koupil jsem MDD90W a spim v klidu.

eos píše:Mimochodem, můj synek jezdí s Axikem na solidně zatíženejch 2,2" se starou MD36 a funguje to. :idea:

Ono to pojede, samozrejme. Urcite to vis, ale tech faktoru, co ovlivnujou velikost proudu v aute, je vic. A pokud s tim nejezdi jako ja (cti "jako prase"), ten regl mu vydrzi do svatby. :P
To moji synkove dokazali ohnout osmicku kulatinu na narazniku! :sad:

Jinak takhle mam kondiky na motoru ja: http://rtomecek.rajce.idnes.cz/Ruzne/#P1020894.jpg
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
Uživatelský avatar
Borik
Píšu hodně
Příspěvky: 1328
Registrován: 14.11.2011 0:00
Bydliště: Brno-Maloměřice

Jen malý dodatek - jen doplnění toho, co dobře napsal eos.
Je třeba si uvědomit, že DSYS je UNIVERZÁLNÍ regulátor, pro letadla, lodě, auta a popř. další podobné aplikace. Z těchto modelářských odvětví jsou auta ( a zvlášť tato kategorie a v menší míře bojová technika ) specifická právě těmi špičkami ( proudovými i napěťovými ), protože jinde se v podstatě nevyskytují ( vrtule u letadla je brzděna nesrovnatelně menší silou, jak kola auta a stejně tak lodní šroub se bude klidně otáčet správným směrem, i když budu loď tlačit dozadu ), takže tam opravdu trvalý proud odpovídá tomu, co je napsáno na štítku a není třeba se obávat zkratovacích proudů.
Řešením by bylo vyrábět čistě speciální regulátory na takovéto kategorie, kde by se i SW mohl velmi dobře přizpůsobit potřebám těchto aut a hlavně HW by se musel osadit součástkami s mnohem větší chladící plochou a tepelnou kapacitou ( není to jen otázka samotného chladiče, ale především způsobu, jak tu součástku dobře uchladit ). Ale vzhledem k tomu, že jen malá část zákazníků patří do této kategorie uživatelů, není ( zatím ) možné vyrábět tyto speciály a holt bude potřeba si právě na takových fórech, jako je toto, věci mezi sebou objasnit a ten univerzální regulátor co nejvíc přizpůsobit tak, aby vyhovoval a vydržel.
Uživatelský avatar
BrAtKo
Uživatel
Příspěvky: 317
Registrován: 27.01.2012 0:00
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele: WWW

http://www.dsys.cz/downloads/Vyber_regulatoru.pdf - aj s tabulkou odberov motorov Speed.
Moje albumy bratko.rajce.idnes.cz
Axial SCX10 Camel Dingo II
banjo
Uživatel
Příspěvky: 164
Registrován: 06.10.2011 0:00
Bydliště: Púchov

Tak regl DSYS 56 som nahodil, tiež na motor som dal kodenzatory a všetko šlape jak má.Akurát neviem keď mám elektriniku v uzavretej krabičke ako je na tom DSYS s chladením...či mu to neublíži.Predpokladám že väčšina z Vás má takto chránenú elektroniku pred vodou a bordelom.Pôvodný regl AE 2 sa síce hrial viac v tej krabičke ale v poho aj niekoľko hodín šlapal.Aké máte skúsenosti s DSYS neublíži mu to? Dík
SCX-10 2.4Ghz CHEROKEE
SCX-10 2.4Ghz HONCHO/JEEP JK
E MAXX brushless turnigy 150A
E MAXX brushless mamba monster
nejeké éra
rtomecek
Nově příchozí
Příspěvky: 75
Registrován: 03.04.2011 0:00
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele: WWW

Jestli to mas v te SCX10 a motor 55T, tak si ten 56A regl bude tise chrochtat. Regl mam zality v plastidipu, schovany v plastove krabicce od serva a naprosto v pohode vydrzi jizdu obou mych synatoru, regl je chladny. A par lidi z nas si dovede predstavit, jak dokazou deti otestovat odolnost auta... :lol:
Traxxas E-Revo VXL, Axial Wraith, Axial SCX10
www.mojemodely.cz, CalcRC
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

rtomecek píše:... jsem vyskubnul motory z aut a poslal k Davidovi na mereni. Kdyz mi date jeste par dni, postnu jsem vysledky. Jeste bych mu rad zaslal par motoru...

Tak to je fajn. Tohle jsem tu před nějakou dobou nadhodil, jestli by p. David nezměřil několik nejpopulárnějších motorů, aby bylo jasno, který motor k jakému reglu. Už tenkrát jsem uvažoval, že mu nějaký pošlu, ale pak jsem to ve víru dalšího pustil z hlavy.
Jaké typy motorů budeš tedy mít oměřené, kromě již zmíněných? Pokud bych měl nějaké jiné typy než máš ty, tak bych je taky poslal na oměření, ať je toho co nejvíc. Myslím, že p. Davidovi se ta data taky budou hodit.
Jinak pánové, díky, tato diskuze mne baví.
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz
Uživatelský avatar
minotaur
Veterán fóra
Příspěvky: 4477
Registrován: 06.09.2009 0:00
Bydliště: Lázně Toušeň
Kontaktovat uživatele: WWW

rtomecek píše:
eos píše:Jednoduchej výpočet napoví, že v podmínkách "trochu akčnějšího offroadu" je 36-ka sebevražda, 56-ka hazard a 90-ka solidní kompromis.
... vysledky v kostce: Axial 55T - 36A, RC4WD 55T - 31A. To jsou proudy pri MAXIMALNI zatezi

Jen pro informaci, se starším MD36DCR jsem provozoval 55t Robitronica. Dle naměřených výsledků pro 55t je vidět, že je to tak na hranici toho, čemu se dá říct "být v klidu".
Michal Nováček - RC.305 - http://rc.305.cz

Zpět na „Pohony a regulátory“