Nazdar chlapci, jelikož je stavba tahače u konce, a stavbu návěsu nezačnu dříve, než budu mít doma na něj pneumatiky, protože jsem se tak zařekl, po zkušenostech s tahačem, když jsem ho měl zhruba hotový a stál na diferenciálech. Pneumatiky jsou někde v kontejneru mezi Amerikou a Evropou, synovec má zakázáno dělat plány, a už mě svrbí tlapky. Tak aby se tu na mém vlákně něco dělo, tak vám popíšu, jakým způsobem jsem vylepšil svou děličku, protože k ní mám pouze jeden děrovaný kotouč, který mi bohužel nemůže postačovat. Toto vylepšení používám i na soustruhu, když potřebuji něco vyfrézovat, vyvrtat, atd... nebo když dělám ozubená kola na soustruhu. Jak už jsem psal, mám pouze jeden děrovaný kotouč na děličku, který jsem nahradil sololitovou kruhovou deskou o průměru asi 318,5 mm, aby to mělo obvod 1000 mm. Na tu desku jsem nalepil z takového reklamního metru (úzkého) stupnici, aby to bylo
přesně jeden metr!!! Doprostřed jsem vyrobil kleštinu, kterou to uchytnu v soustruhu.

Z druhé strany je šroub, kterým ten kužel vtáhnu dovnitř a zajistím proti pohybu.

Na soustruhu mám plexisklový přípravek, pomocí kterého odečítám na stupnici.



A pak si vezmu kalkulačku, 1000 vydělím počtem dílů, na který to potřebuji rozdělit, zmáčknu dvakrát
plus, a potom už jenom mačkám před každým pohybem
rovná se, aby mi to ukázalo, kam mám pootočit na další operaci. Je to jednoduché, a řekl bych i přesnější, než ta děrovaná deska, protože je mnohem dál od středu a ta tolerance je zanedbatelnější, než když pár cm od středu je díra na aretační kužel, který i tak má vůli. Když mám výkres kótovaný ve stupních, tak si vydělím 1000 : 360, vložím do paměti a pak jen tahám z paměti a násobím počtem stupňů. Takto jsem dělal všechna ozubená kola na tahač.




