Wendis píše:Páto moc hezký,se zvědavej jak to bude fungovat :-) :-) :-)
Dík Véno. Já jsem taky zvědavej :-) Ještě to nejelo a už jsem to třikrát překopal. Je to jako merkur :YOP: . Můžeš měnit umístění, sklon i směr převodovky, takže je tu spousta variant. Zadek jsem zkrátil a přemístil příčku pro uchycení tlumičů jen přesazením na jiné díry. Hraju si jak malej :-D . Musím to rozhejbat abych mohl testovat, ale ještě čekám na kardany. Včera jsem namontil servo a spojil jsem ho s pákou domku. Myslel jsem, že bude v maximálním rejdu někde drhnout, ale vyšlo to akorát. Fotnul bych to, ale nechal jsem datovej kabel od foťáku, ale zapoměl jsem ho v práci, takže až v pondělí :-p
Tak jsem si hrál s koncepcí umístění převodovky a motoru. Nakonec jsem se rozhodl pro umístění, které bylo jako první varianta při vývoji tohoto šáska. Motor směrem dozadu a baterie za rozvodovku. Těžiště je tím niž, protože motor je taky kus závaží. Díky sitému ala merkur jsem jen otáčel komponenty a nemusel jinak nic upravovat, takže bylo za chvilku hotovo. Vyměnil jsem taky linky z ohnutých za rovné a zkrátil rozvor z 313 na 303 mm. Zkrátil jsem šásko jen přesazením na jiné díry v bočnicích šáska, které jsem si vydupal při jeho tvorbě. Úchyty tlumičů jsem nadstavil distančními kroužky z axiku co jsem měl vyšetřený aby tlumiče byly kolmo k podvozku. Rejd v maximální poloze díky 10 milimetrovým hexikům, hornímu uchycení tlumičů na nápravě a linkům chyceným z vnitřní strany držáků na nápravě ničemu nepřekáží :HOPS: A tady malá ochutnávka s nedodělanou boudou v křížení :-) Bouda pújde ještě o cca centimetr níž po vyrobení předního nárazníku :-p
Máš to dobře vymakané. Bude tě ještě čekat řádné odladění zadních tlumičů protože je máš do A. Tento systém jsem již dávno zkoušel na trialových autech a bohužel se neosvědčil, sice to krásně křížilo,ale problém byl, že když se v náklonu zvedla některá strana předního kola, tak se auto nekontrolovaně převrátilo. Budeš muset hodně šetřit s váhou nad rámem auta a těžiště mít co nejníže. :OK:
Griessl Karel Rc Trial = Mouchod, Liaz 111, Avia Future, Praga V3S RC Crawler = Axial,Bully RC exp. = Toyota-truggy a další ve stavbě RC Dakar = Tatra Jamal
Grizzly píše:Máš to dobře vymakané. Bude tě ještě čekat řádné odladění zadních tlumičů protože je máš do A. Tento systém jsem již dávno zkoušel na trialových autech a bohužel se neosvědčil, sice to krásně křížilo,ale problém byl, že když se v náklonu zvedla některá strana předního kola, tak se auto nekontrolovaně převrátilo. Budeš muset hodně šetřit s váhou nad rámem auta a těžiště mít co nejníže. :OK:
Přesně tak. Proto jsem chtěl udělat rám z trubek, ale Lee dělá z drátu, takže budeme muset najít kompromis :-p Hlavní je udělat rám co nejlehčí ;-)
Grizzly píše:... odladění zadních tlumičů protože je máš do A. Tento systém jsem již dávno zkoušel na trialových autech a bohužel se neosvědčil, sice to krásně křížilo,ale problém byl, že když se v náklonu zvedla některá strana předního kola, tak se auto nekontrolovaně převrátilo...
Je pro to nějaké vysvětlení, nebo to máš jen tak vyzkoušené v praxi, mám je totiž vzadu také do A a mám pocit, že se to dost převrací.
... no vysvětlení mi přijde jednoduchý, když si schématicky namaluješ nápravu ze svahu a uchycení tlumičů tak a tak, protahneš si vektor síly co pruží pružina a vidíš, že v případě klasickýho uchycení působí síla rozhodně o dost víc kolmo, v případě A zavěšení se ta horní pružina dostává klíďo téměř vodorovně a jakmile zapruží, odstrčí auto rovnou od svahu a už se kutálíš...
... když jsme tuhle s kolegou štelovali tvrdost pružin, tak ho to na nerovnostech právě na zadku při moc tvrdý pružině "odpérovalo" do kotrmelce, tady ta síla působí eště mnohem víc do strany. Tohle zavěšení může fungovat si myslim leda s hodně blátoidníma pružinama/tlumičmama
Tam jde o to, že při zavěšení tlumiče do A se výrazně mění dráha tlumiče do jakoby půlkruhu a jeho dráha se prodlužuje a dovoluje větší překřížení, ale tím zároveň měkne. Když se v náklonu nadzvedne jedno přední kolo, tak váha působící na jeden tlumič se znásobí a tím, že dovoluje velké překřížení a při vyšším těžišti, tak se musí zákonitě převrátit. Toto zavěšení dokonale funguje na RC rally autech na šotolině a RC bugy,ale při jízdě na asfaltu už se zase tlumiče staví zpět do více vodorovné polohy. Jak píše kolega, že se musí změkčit, tak to je právě omyl. Naopak musí se přitvrdit, ale nejen pružinou, tam se to musí ladit vše dohromady a to jest váha auta, tvrdost pružiny, hustota oleje a počet dírek v pístu tlumiče.Je nutno si uvědomit, že tlumič nefunguje pouze při stlačení, ale zároveň také zpět, kdy se vrací do původní polohy, proto to vystřelení, jak píše kolega. jezdil jsem dlouhou dobu RC rally a bugy a nyní RC trial, tak jsem se velice dlouhou dobu zabýval funkcí tlumičů a jejich zavěšení, maloval jsem si grafy jejich drah a jak působí sily. Snad z tohoto mého vysvětlení šlo něco pochopit, nevím, jak jinak bych to vysvětlil. :OK:
Griessl Karel Rc Trial = Mouchod, Liaz 111, Avia Future, Praga V3S RC Crawler = Axial,Bully RC exp. = Toyota-truggy a další ve stavbě RC Dakar = Tatra Jamal
No vida :) se nechám rád poučit. Je jasný, že chodí po jiný dráze, co to udělá v náklonu je třeba si fakt namalovat aby z toho člověk nebyl blbé. A teď mi řekni, jestli je to ve výsledku vlastně vůbec něco platný? Dá se to doštelovat, aby to fungovalo líp, než kolmý tlumiče..?