Nějaké info už tady proběhlo, ale nic komplexního vcetne obrázků.
Samozřejmě, že na internetu lze najít spoustu odkazů, ale přišlo mi dobrý mít to vše na jednom místě, s tím, že to bude zaměřeno především na modely aut a hlavně pak na scale modely, crawlery a vše co patří na toto fórum.
Počítám s tím, že by se to mohlo časem rozrůstat o další schémata. Takže se nebojte diskutovat, posílat podněty a případně opravit chyby, které se mohly vyskytnout. Zároveň bych byl rád, aby se to udrželo na nějaké obecné rovině a ne úplně ve stylu na mém defovi s reglem dsys a servem od hobbykingu...
Ještě bych poznamenal, že se jedná o pohled z amatérského modelářského hlediska. Prostě v duchu hesla modeláři sobě.
Pár poznámek:
- v nákresech používám 4-kanálový přijímač, abych ho nemusel u složitějších zapojení překreslovat
- na přijímači jsou standardně zakresleny servo řízení na CH1 a regulátor na CH2, ostatní kanály jsou využívány dle potřeby, zejména u složitějších zapojení. Můžete samozřejmě použít to, co máte k dispozici.
- motor je jen naznačen (pro zjednodušení stejnosměrný), zapojení u střídavých motorů s ohledem na přijímač a serva bude totožné.
- BEC je battery eliminator circuit, který slouží ke sražení napětí pohonných akumulátorů na napětí vhodné k napájení přijímače, serv a další elektroniky.
Při zapojení plní dvě zásadní funkce, jednak odlehčuje regulátoru, zejména při použití vysokorychlostních nebo ultrasilných serv, dále umožňuje napájet serva jiným napětím než přijímač.
- ESC je electronic speed controller, prostě a jednoduše regulátor rychlosti (motoru), w BEC znamená s integrovaným obvodem BEC.
Důležitá poznámka: YOU NEED A BEC
http://www.rccrawler.com/forum/chit-cha ... l-bec.html
Český překlad: externí BEC Vám ušetří 90 procent problémů, obzvláště u silných serv. (Mluvíme o kvalitním BECu, jako například CC BEC).
Začal bych rovnou klasickým zapojením.
- přijímač i servo jsou napájeny z regulátoru (pomocí integrovaného BECu) a pracují na stejném napětí.
- v tomto zapojení lze provozovat i regulátor bez BECu spolu s 2S LiPo pokud přijímač i servo splňují specifikace pro provoz při 7,4V+, někdy též označováno jako HV (high voltage). Obecně platí, že pokud nemá regulátor vestavěný BEC (klasický příklad je Tamiya TEU-101BK), je třeba věnovat zvýšenou pozornost, jestli připojená elektronika je schopna odolat napětí napájecí baterie.

Dále tu máme zapojení s Externím BECem
- v první variantě napájí BEC kromě serva i přijímač
- vhodné pro regulátory se slabým BECem nebo bez něj
- servo i přijímač pracují na stejném napětí
- BEC lze zapojit do kteréhokoliv volného kanálu, pozor na servisní konektory a porty pro telemetrii, přijímač by mohl být zničen, raději se podívejte do návodu ke konkrétnímu přijímači
- POZOR - nutné přerušit červený drát mezi regulátorem a přijímačem, aby nebyl přijímač napájen ze 2 zdrojů, mohlo by dojít ke zničení

Stejná elektronika, pouze jiné zapojení
- v této variantě je přijímač napájen z regulátoru a servo přes externí BEC
- lze provozovat servo i přijímač při různých napětích
- při použití Y kabelu mezi BECem, servem a přijímačem je potřeba vzít v úvahu následující:
- červený drát (+) z BECu musí být propojen jen k servu nikoliv k přijímači
- propojení BECu a serva k přijímači pomocí černého drátu (-) není pro správnou funkčnost nezbytné
- žlutý drát z BECu není nutný pro zapojení, může sloužit pro programování BECu, raději nechávám odpojení (konkrétní případy viz návod k BECu)

Další varianta odpovídá rozšíření posledního obrázku o druhou baterii.
Doporučené zapojení je na (-) větev od baterií - viz například návod ke castleBEC.
Jinak platí stejná pravidla - viz výše

PS: ještě to budu ladit, tak trochu strpení :-)