Dá se říct, že Milanova slova platí, jako poměrně zkušený trialista se pod to můžu podepsat. Ono je taky důležité specifikovat, jaký trial ... protože každý má jiné pravidla a na každý funguje trochu jiné auto. Rozhodující je povolená šířka auta a šířka branek, respektive pak prostor, v jakém se závody jezdí. Na našem Moravském trialu bylo potřeba manévrovat na co nejmenším prostoru, takže byla potřeba krátké úzké auto s obrovským rejdem. Já teď jezdím RC AST a kategorii C3, což je v podstatě taky trial. Ale dost drsný a v náročném až brutálním terénu, zde by auto z moravského trialu bylo úplně nepoužitelné. Naproti tomu auto z C3 závodů by zas bylo velké a široké do moravského trialu a dokonce by ani neplnilo pravidla. Nováčci ze začátku mnohdy ani úplně neví, co se pod trialem vlastně skrývá a kde s čím chtějí jezdit, takže tohle je třeba si ujasnit. Řešení je opravdu mnoho a doba již pokročila, já svého času jezdil se zúženým axialem a bohovským rejdem, viz foto. Kdybych teď měl stavět auto stejných parametrů, tak už si ty nápravy díky tomu velkému diferáku taky nevyberu. MST je rozměrově velice fajn náprava s dobrým rejdem v základu, dá se z toho vykřesat i více. Trochu to limitují poloosy, mají ne úplně šťastný systém zajištění pinu s kruhovou pružinkou a piny můžou vypadávat, ve velké zátěži s těžkými koly není problém ji lousknout. Dělá se tuning třeba od MS technology, ale ten už s výrobou prakticky skončil tak nevím, zda budou jeho kardanové poloosy ještě dostupné. Vattera špatná určitě taky není, SCX II asi nejde moc dobře zužovat ...
Jedna z možností tuningu MST náprav ... nezkoumal jsem to, ale skoro určitě by se dal zvětšit rejd i na těch sériových ... většinou stačí obrousit céčko nebo upilovat nějaký doraz, já si na SCX zkracoval těhlice a pak to šlo mnohem dál
https://slick7.rajce.idnes.cz/Poloosy_MST/
A další dobrou vychytávkou, kterou zlepšíš poloměr otáčení jsou rozdílné převody v nápravách, tzv. overdrive. Předek se točí rychleji než zadek a tak ten zadek tolik netlačí předek auta ven a nehrne se v zatáčkách. Tuhle možnost asi nabízí jen axial. Záklon rejdového čepu pomůže taky ... no záleží, kolik srdíčka (a peněz) do té stavby chceš poslat, možností je mnoho
