Stavba Venom creeper (únor 2010)
Dostala se mi do rukou nová stavebnice asi nejlevnějšího crawlera od Venomu, Creeper. Rozhodl jsem se tedy podělit se s Vámi o zkušenosti z průběhu stavby. Toto téma už zpracoval velmi pěkně na starém foru tomsoyer a já chci zjistit, co se za ten rok na stavebnici změnilo kromě ceny, proto se nebudu nějak extra rozepisovat a ani dávat moc fotek. Stavebnice byla pořízena ze zahraničního obchodu za cenu v přepočtu 3500Kč s poštou bez elektroniky. Vyrábí se momentálně dvě verze, které se liší barvou linků, beadlock kroužků a kovových částí tlumičů, která je buď červená (můj případ) nebo zelená. Model lze relativně snadno rozšířit o dálkové zamykání diferenciálů obou náprav, či dokoupit jednotku DIG, která umí odpojit náhon zadní nápravy, nebo ji zablokovat. Ovšem cena originálů těchto doplňků je poměrně vysoká, ale zamykání náprav lze vymyslet samodomo relativně snadno.
Uvedu zde mnou naměřené rozměry, kdyby si nějaký scale modelář dělal zálusk na použití tohoto podvozku pro svůj model.
rozvor 325mm
rozchod 198mm (vnější okraje hexů)
šířka 262mm (obuto do RC4WD:pneu 2.2 Crazy crawler, disky Beadlock Wheels 2.2 (12mm) Super Narrow (BL01N))
Potřebné vybavení
Ke stavbě potřebujete mít pouze vlastní lepidlo na závity (použil jsem loctite 243) a toto nářadí:
řezák (odlamovací nůž)
imbusy: 2,5; 2; 1,5; imperiální 1/16‘ (1,59mm); 0,05‘ (1,24mm)
klíč 5,5 stranový i trubkový
pinzetu.
Stavba
Návod je velmi srozumitelný a je rozdělen do sekcí podle sáčků, které jsou označeny písmenky.
Převodovka, BAG A: trochu mě zmátlo že většinou přesné označení dílů občas mátlo. Použil jsem 8342 namísto v návodu 8342a, ale to je dost očividná chyba, neboť mají toto číslo jak hřídele převodovky, tak i distanční kroužky do převodovky. Převody jsou provedené v plastu, ale převodová kola jsou poměrně široká, takže myslím, že vydrží. Nikde se v návodu nezmiňují o mazání převodů, já je lehce namazal vazelínkou, která podle mého názoru sice zvýší možná vnitřní odpor soukolí, ale měla by podstatně snížit otěr a tím pádem opotřebení jednotlivých koleček. Dále v pytlíku se šrouby 8317 byly hlavičky s imperiálním imbusem s rozměrem 1/16‘, což mě donutilo pokusit se zakoupit nové s rozumnější hlavičkou (zápustná hlava, M2,5x12) a vřele nákup doporučuji každému před vlastní stavbou (já nesehnal). Šroubky přichycují kovový držák motoru k převodovce, viz foto. Celé převodové soukolí je provedeno v ozubení 48P a všechno je uloženo v kuličkových ložiskách, což je další bod pro trvanlivost.

Linky BAG B: tady doporučuji pořídit si 1,5mm imbusový bit do akušroubováku, protože to je opravdu do zblbnutí šroubovat červíky do oček ručně. Při výběru oček je třeba si ohlídat, která očka mají jaký úhel, abyste nedopadli jako já a nemuseli pak hotové linky zase rozebírat, 8377b je 12°, 8374b je 20°. Z návodu je špatně patrné natočení oček na spodních lincích (linkách), ale po zamyšlení jak má být celý link natočený to člověka napadne, případně snad pomůže následující fotka.

Rám, BAG C: tady se mi zdálo všechno v pohodě.
Kardanové hřídele, BAG D: Jsou plastové, což mě nepřekvapilo, nicméně kloubky jsou v kovu a tváří se, že si nechají celkem dost líbit. Červíky mají úplně divnej imbus 0,05 palce (viník na fotce), což mě trochu zaskočilo, jelikož jsem ho nevlastnil a musel jsem ho speciálně kvůli tomu pořídit. Taky se mi zdálo jištění osičky kloubu jen z jedné strany málo, tak jsem chtěl dokoupit další červíky a každou osičku zajistit lepeným červíkem z obou stran, leč se mi po celoodpoledním lítání po městě nepodařilo sehnat ony červíky M2,5x2,5.

Nápravy, BAG E: Při skládání diferenciálu opět využijete tu 1,5ku imbus zmiňovanou v kapitolce B. Planetky jsou maličké a 4ks v každém diferáku, proto je třeba dát si pozor při skládání a sesadit je správně než jeho klec utáhnete, protože rozebírání již utažených 8mi šroubků není při ruční práci záležitost pár sekund. Oproti návodu doporučuji skládat nápravu obráceně, tj. vložením diferenciálu do druhé polovičky, protože si tím i přesně usadíte vodící lištu do zajišťovacího kroužku, který diferák zamkne či odemkne. Jen zdůrazním co je zmíněno již v návodu, že je třeba dát pozor na montáž C-hubů, které nejsou všechny 4 stejné a je třeba si ohlídat jejich úhel. Tady je potřeba opravdu pečlivě postupovat podle návodu více než jinde, protože se velmi snadno nějaký krok přehlédne.
Tlumiče, BAG F: Sestavení bez problému, ale pružiny jsou velmi špatně provedené a jelikož mají málo vinuté patky, tak se kroutí a dřou o těla tlumičů, u všech 4 kusů.
Při montáži elektroniky je jediný problém s motorem, protože se k montážním otvorům špatně může a je tam špatně vidět. Doporučuji proto motor namontovat už na sestavenou převodovku ze sáčku A a nečekat jako v návodu až do konce.
Závěr
Celá stavby by byla proběhla hladce, kdybych byl připraven na úskoky výrobce s netypickými rozměry použitý klíčů. Se šroubkama byl obecně trochu problém, protože vykazovaly občas vadu v tvaru díry pro imbus, kdy tam správný klíč nešel vložit a šroubek utáhnout. Řešil jsem to proražením otřepu kuličkou na konci imbusu, nebo jsem velmi opatrně dotahoval šroub na malé hloubce, do které klíč vložit šel. Celkově stavba v případě připraveného nářadí a všeho, zkrátka když jen stavíte, zabere kolem 6 hodin, podle návodu se postupuje velmi příjemně v před.a auto hezky přibývá před očima. Ačkoliv asi výše popsané působí negativně, tak bych chtěl upozornit, že kdybych neměl aut plnou skříň, tak bych si ho také pořídil. Auto po sestavení působí robustně a nebál bych se ho zneužít na kdejakou prasárnu, protože vypadá, že si to nechá líbit. Pokud někdo uvažuje o vstupu do této kategorie, nebo alespoň by šplhouny chtěl vyzkoušet, tak Venom Creeper vřele doporučuji. Jen je důležité mít na paměti, že to není na desetinu (měřítko tvrdí výrobce) žádný drobeček.