TWS CTS Wrangler YJ
Napsal: 27.09.2023 16:16
Poměrně nečekaně mi odešel z "ponku" Brat a já měl chuť zase postavit nějakou novou voňavou stavebnici. 😀 Už nějakou domu mám doma tento podvozek ale nebyla nálada se do toho pouštět a hlavně na stole leželo furt něco jiného a tohle jsem si chtěl fakt vychutnat. :) Vezmu to asi trochu zeširoka...
ÚVOD
Už před více jak rokem, když jsem tuhle stavebnici objevil -> viewtopic.php?t=21607 jsem věděl, že mi jednou bude muset říkat pane. V té době jsem ale neměl vhodnou karoserii a celkově mi nákup přišel zbytečný. Časem se ale situace trochu změnila a mně se podařilo sehnat novou karoserii Jeepa Wranglera YJ od Tamiye. Následovalo dilema. Chtěl jsem pod to podvozek pokud možno scale - tedy úzký a obě tuhé nápravy. Pořád jsem trochu váhal jestli jít do "rizika" v podobě neznámého a neprověřeného podvozku nebo zvolit nějakou osvědčenou variantu.
MST CFX vs. TWS CTS
Zprvu jsem dokonce uvažoval o Tamiya CC02 😁, ale když jsem začal studoval hlouběji tak misky vah jasně začal ovlivňovat MST CFX. Přeci jen u CC žalostný vzhled náprav, absence kuličkových ložisek, celkově ta koncepce podvozku.. no prostě žádná výhra tahle stavebnice. Zaměřil jsem se tedy na CFX, se kterým se dá CTS poměrně hezky srovnat. Zkusím tady vypsat rozdílnosti a výhody x nevýhody obou podvozků. Třeba to někomu v budoucnu pomůže s výběrem. Podvozek ještě nemám kompletně složený, takže tento seznam zkusím udržovat aktuální i zpětně.
Je potřeba říct, že podle dostupných informací je zakladatel značky TWS bývalý konstruktér MST. Takže podobnosti určitě nejsou náhoda.
Začnu tedy věcmi, které mají oba podvozky společné:
- koncepce motor vepředu + rozvodovka
- rozměry
- CVD poloosy vepředu
- planetová převodovka (ikdyž pozor upřesním níže)
- kuličková ložiska (také upřesním níže)
- použitelná 1.9 kola v základu
- plastové linky v základu
A teď k TWS:
+ možnost uložení serva jak na nápravu, tak i na rám kdy je ve stavebnici i sada s panhradkou
+ kuličková ložiska jsou všude (u MST jsou ložiska pouze v převodovém ústrojí)
+ za mě osobně hezčí vzhled náprav
+ šikmé ozubení náprav
+ protichůdná rozvodovka
+ je mi sympatičtější uchycení horních linků na nápravě (více níže)
+ hliníkové olejové tlumiče
- bohužel převody jsou v plastu (MST má kovové) - ikdyž dá se dokoupit sada kovových převodů a ve stavebnici dostanete sadu náhradních převodů, ale pořád je to mínus
- dostupnost náhradních dílů (není oficiální dovozce do ČR, jinak je dostupnost dílů možná lepší než aktuálně u MST kdy je vše vyprodané)
- údajně nelze bez rozšiřovacích hexů nasadit 1,55 kolo (zatím nemám vyzkoušené)
- plastový rám (není zde ocelový C rám jako u MST)
- linky nelze zkracovat jako u MST
Nějaké info z krabice:




VERDIKT A STAVBA
Po uvážení všech pro a proti jsem nakonec i vědomím, že jdu do neznáma, zvolil podvozek TWS CTS. Jedná se kitovku bez karoserie. 🥰🥰
Takhle vypadá to vybalení.



Začal jsem tedy skládat. První co mě malinko zamrzelo, že linky nepůjdou zkracovat jako v případě MSTčka a kloubky jsou z plastu. Bohužel tohle je v dnešní době zklamání nicméně to beru jako věc, kterou stejně většina z nás vymění za kovové linky pro snížení těžiště a kloubky nahradí svojí osvědčenou značkou. Asi ani i mě to nebude výjimka. Zatím chci ale podvozek složit tak, jak to zamýšlel tvůrce - tedy co je v krabici to použiju. Linky jsou označené písmeny a v návodu je hezky ukázáno kam který link použít. 😊

Jak jsem psal výše, tak je mi velice sympatické uchycení linků, kdy má každý link svojí protimatku. V případě demontáže pro přestavbu na verzi s panhradkou nebo i v případě drobného servisu nemusíte šroubovat dlouhý šroub který vede skrz a je zajištěný maticí. Více asi řekne fotka.

Spodní linky jsou pak na očkách provlečené do nápravy.

Složit nápravy je hračka. Použitý plast je na celém podvozku bytelný a kvalitní. Člověk z toho má pocit, že to fakt vydrží věky. 😎

Osičky u poloos jsou zajištěny ložisky, takže by se nemělo stávat že osičku někde ztratíte nebo jako se stávalo u Yot od RC4WD, že vám osička zlikviduje celou těhlici. Konstrukčně za mě taky dobře vymyšlená věc. 😊😉


Další v návodu byla převodovka s rozvodovkou. Žádné zrádnosti se tady nekonají. Návod mluví jasně a není co pokazit. Jak jsem psal, tak převody jsou plastové. Údajně moc dlouho nevydrží, ale ve stavebnici dostanete převody náhradní. Já chtěl vyzkoušet co to vydrží tak jsem použil opět to, co je dodáváno ve stavebnici. 😎



Motor psali 27T a protože nevím jak je to zpřevodované, tak se opět držím návodu. Použil jsem MST 26T, který jsem měl doma shodou okolností k dispozici. 😊

A takhle už to vypadá poskládané dohromady.

Jinak taková vsuvka. V návodu vůbec není informace o tom, jak postupovat když chcete složit variantu se servem na rámu. Musíte si stáhnout speciální manuál ze stránek. 😁 Součástky vám sice zabalí, ale jak to složit už neřeknou. 😂 Dokonce vám v návodu řeknou, že máte možnost složit dvě varianty, ale návod nikde...

Odskočil jsem si k pneumatikám...
Ty jsou opravdu hodně měkoučké. Chvíli jsem si říkal, že skoro až moc, ale po vložení vložek, které dostanete k modelu také, se zdá být tvrdost opravdu akorát. Vzorek není žádný hardcore. Líbí se mi vzhledově a vypadají i funkčně - uvidíme co dokážou v terénu. Disky klasika plast NONbeadlock. Tady ještě uvidím jestli to hned nalepím nebo se podívám po nějakých beadlokách.


Zatím vše. Další postup budu hlásit. :)
ÚVOD
Už před více jak rokem, když jsem tuhle stavebnici objevil -> viewtopic.php?t=21607 jsem věděl, že mi jednou bude muset říkat pane. V té době jsem ale neměl vhodnou karoserii a celkově mi nákup přišel zbytečný. Časem se ale situace trochu změnila a mně se podařilo sehnat novou karoserii Jeepa Wranglera YJ od Tamiye. Následovalo dilema. Chtěl jsem pod to podvozek pokud možno scale - tedy úzký a obě tuhé nápravy. Pořád jsem trochu váhal jestli jít do "rizika" v podobě neznámého a neprověřeného podvozku nebo zvolit nějakou osvědčenou variantu.
MST CFX vs. TWS CTS
Zprvu jsem dokonce uvažoval o Tamiya CC02 😁, ale když jsem začal studoval hlouběji tak misky vah jasně začal ovlivňovat MST CFX. Přeci jen u CC žalostný vzhled náprav, absence kuličkových ložisek, celkově ta koncepce podvozku.. no prostě žádná výhra tahle stavebnice. Zaměřil jsem se tedy na CFX, se kterým se dá CTS poměrně hezky srovnat. Zkusím tady vypsat rozdílnosti a výhody x nevýhody obou podvozků. Třeba to někomu v budoucnu pomůže s výběrem. Podvozek ještě nemám kompletně složený, takže tento seznam zkusím udržovat aktuální i zpětně.
Je potřeba říct, že podle dostupných informací je zakladatel značky TWS bývalý konstruktér MST. Takže podobnosti určitě nejsou náhoda.
Začnu tedy věcmi, které mají oba podvozky společné:
- koncepce motor vepředu + rozvodovka
- rozměry
- CVD poloosy vepředu
- planetová převodovka (ikdyž pozor upřesním níže)
- kuličková ložiska (také upřesním níže)
- použitelná 1.9 kola v základu
- plastové linky v základu
A teď k TWS:
+ možnost uložení serva jak na nápravu, tak i na rám kdy je ve stavebnici i sada s panhradkou
+ kuličková ložiska jsou všude (u MST jsou ložiska pouze v převodovém ústrojí)
+ za mě osobně hezčí vzhled náprav
+ šikmé ozubení náprav
+ protichůdná rozvodovka
+ je mi sympatičtější uchycení horních linků na nápravě (více níže)
+ hliníkové olejové tlumiče
- bohužel převody jsou v plastu (MST má kovové) - ikdyž dá se dokoupit sada kovových převodů a ve stavebnici dostanete sadu náhradních převodů, ale pořád je to mínus
- dostupnost náhradních dílů (není oficiální dovozce do ČR, jinak je dostupnost dílů možná lepší než aktuálně u MST kdy je vše vyprodané)
- údajně nelze bez rozšiřovacích hexů nasadit 1,55 kolo (zatím nemám vyzkoušené)
- plastový rám (není zde ocelový C rám jako u MST)
- linky nelze zkracovat jako u MST
Nějaké info z krabice:




VERDIKT A STAVBA
Po uvážení všech pro a proti jsem nakonec i vědomím, že jdu do neznáma, zvolil podvozek TWS CTS. Jedná se kitovku bez karoserie. 🥰🥰
Takhle vypadá to vybalení.



Začal jsem tedy skládat. První co mě malinko zamrzelo, že linky nepůjdou zkracovat jako v případě MSTčka a kloubky jsou z plastu. Bohužel tohle je v dnešní době zklamání nicméně to beru jako věc, kterou stejně většina z nás vymění za kovové linky pro snížení těžiště a kloubky nahradí svojí osvědčenou značkou. Asi ani i mě to nebude výjimka. Zatím chci ale podvozek složit tak, jak to zamýšlel tvůrce - tedy co je v krabici to použiju. Linky jsou označené písmeny a v návodu je hezky ukázáno kam který link použít. 😊

Jak jsem psal výše, tak je mi velice sympatické uchycení linků, kdy má každý link svojí protimatku. V případě demontáže pro přestavbu na verzi s panhradkou nebo i v případě drobného servisu nemusíte šroubovat dlouhý šroub který vede skrz a je zajištěný maticí. Více asi řekne fotka.

Spodní linky jsou pak na očkách provlečené do nápravy.

Složit nápravy je hračka. Použitý plast je na celém podvozku bytelný a kvalitní. Člověk z toho má pocit, že to fakt vydrží věky. 😎

Osičky u poloos jsou zajištěny ložisky, takže by se nemělo stávat že osičku někde ztratíte nebo jako se stávalo u Yot od RC4WD, že vám osička zlikviduje celou těhlici. Konstrukčně za mě taky dobře vymyšlená věc. 😊😉


Další v návodu byla převodovka s rozvodovkou. Žádné zrádnosti se tady nekonají. Návod mluví jasně a není co pokazit. Jak jsem psal, tak převody jsou plastové. Údajně moc dlouho nevydrží, ale ve stavebnici dostanete převody náhradní. Já chtěl vyzkoušet co to vydrží tak jsem použil opět to, co je dodáváno ve stavebnici. 😎



Motor psali 27T a protože nevím jak je to zpřevodované, tak se opět držím návodu. Použil jsem MST 26T, který jsem měl doma shodou okolností k dispozici. 😊

A takhle už to vypadá poskládané dohromady.

Jinak taková vsuvka. V návodu vůbec není informace o tom, jak postupovat když chcete složit variantu se servem na rámu. Musíte si stáhnout speciální manuál ze stránek. 😁 Součástky vám sice zabalí, ale jak to složit už neřeknou. 😂 Dokonce vám v návodu řeknou, že máte možnost složit dvě varianty, ale návod nikde...

Odskočil jsem si k pneumatikám...
Ty jsou opravdu hodně měkoučké. Chvíli jsem si říkal, že skoro až moc, ale po vložení vložek, které dostanete k modelu také, se zdá být tvrdost opravdu akorát. Vzorek není žádný hardcore. Líbí se mi vzhledově a vypadají i funkčně - uvidíme co dokážou v terénu. Disky klasika plast NONbeadlock. Tady ještě uvidím jestli to hned nalepím nebo se podívám po nějakých beadlokách.


Zatím vše. Další postup budu hlásit. :)