Ahoj kluci, tak jsem se na trochu delší dobu odmlčel, protože jsem neměl zrovna šťastné dny. To co mě potkalo, se vám asi nemůže stát, ale přesto si trochu ulevím. Vzhledem k tomu, že Multiswitch od kolegy stále nefungoval tak, jak by měl, jsem se rozhodl zakoupit originál od ROBBE, abych už konečně oživil ten svůj model. Zapojil jsem vše a vyzkoušel funkci - vše fungovalo k mé spokojenosti, tak jsem nabil baterky, nastartoval Hondu a vyjel na zkušební jízdu. Všechno fungovalo k naprosté spokojenosti, až jsem se divil. Po několika minutách ježdění jsem si řekl, že by bylo vhodné se také trochu povozit, a vyzkoušet, jak ten OSHKOSH táhne. Připojil jsem k němu svůj "invalidní návěs" A vyrazil na zkušební jízdu(zatížení zadní nápravy se zvýší na cca 60 kg). Po projetí ostré zatáčky se z tahače ozvalo ošklivé lupání. Vystoupil jsem a dojel do dílny. Tam jsem zjistil, že je něco špatně na diferáku první zadní nápravy. Demontoval jsem zadní nápravy a rozebral obal diferáku té první zadní nápravy, a toto jsem uviděl.
Říkal jsem si, že je to způsobeno tím, že mám pohon 6x6 bez mezinápravových diferenciálů(jako všichni ostatní mí kolegové), a že se tam pere předek, který má úplně jinou dráhu než zadek. Vyměnil jsem ozubená kola diferáku, odpojil přední kardanku, protože jsem doufal, že zadní nápravy, které jsou téměř u sebe se nějak vyrovnají, a vyjel na zkušební jízdu bez zatížení. Všechno bylo v pořádku, připojil jsem návěs, usadil se do něj, vyjel, a po pěti metrech v zatáčce se situace opět opakovala. Tak jsem měl už vydrbaná dvě ozubená kola.
Je to neuvěřitelné, co za síly to musely být. To je zřejmě způsobené tím, že mám mnohem větší kola než mí kolegové, pneumatiky mají mnohem větší přilnavost a jezdím přímo na čistém asfaltu a ne v terénu. Kolega Lamka měl na Faunu problémy s vystřelujícími kardankami. To se u mě neprojevilo, protože je nemám tak zalomené, vzhledem k více utopenému motoru s převodovkou, a tak nejslabší místo jsou převody na diferáku, které to odnesly. Další pohroma mě čekala na tanku. Už po několikáté mi odešlo koleno na výfuku. Tentokrát jsem ho udělal ze silného plynového kolena a takto to dopadlo.
Celý výfuk je zaizolován azbestovým tkalounem, který prohořel, a ten žár z výfuku mi šel přímo na ozubený věnec, který otáčí věží, a takto dopadl on.
Vzhledem k tomu, že vložit mezinápravový diferenciál do převodovky bez celé rekonstrukce bylo vyloučené, a udělat mezinápravový diferenciál na zadních nápravách, také nemožné, rozhodl jsem se udělat náhon na první zadní nápravu natvrdo, a přední a poslední nápravu pohánět přes kluzné třecí spojky. Vzhledem k vnitřnímu průměru zadní roury, jsem byl omezen rozměry. Po dlouhých zkouškách se povedlo udělat tyto spojky. Nevěřili by jste, jakou obrovskou sílu musí mít ta spojka, aby ta náprava byla vůbec funkční a jenom se tam nevezla. Nejdříve jsem zkoušel pružiny, což nefungovalo, potom jsem použil talířové pružiny, které se v průměru 16 mm dělají v maximální tloušťce 0,9 mm, a ty teprve dokázaly vytvořit takový tlak, že ta náprava začala slušně zabírat a v případě odlehčení natvrdo hnané nápravy, pomohla zatáhnout. Takto celá spojka vypadá mezi zadními nápravami.
Určitě by se tu někdo našel, kdo by chtěl vědět, jak je ta spojka konstruovaná, proto přikládám nákres pro ujasnění. Je to sice s tou normální pružinou, která byla vyměněna za talířové pružiny poskládané proti sobě.
I tank už je plně funkční, nevěděl jsem z čeho mám vyrobit nový ozubený věnec. Už ani tak velký plast jsem neměl, proto jsem použil svůj oblíbený materiál MDF, a věřte - nevěřte, už několik předváděcích jízd to bezproblémově přežilo a věřím, že přežije i další.
Takže chlapci, tolik o mých problémech, doufám, že teď když už mi oba modely jezdí, budu mít zase trochu času a chuti pokračovat v tom, co jsem tu začal, dokumentaci stavby tahače OSHKOSH.