Trochu z jiné oblasti: na lodně-modelářských stránkách
www.mo-na-ko.net popisoval pan Hájek, jak používá stříďák ( otevřenou oběžku ) přímo ve vodě - i místo kormidla. Motor je uchycený klasicky vpředu za motorovou přírubu, z ní vede svisle trubka do trupu lodi ( tam procházejí vodiče ) a ta trubka se otáčí spolu s motorem pod vodou coby kormidlo ( běžně se to nazývá Z-pohon ) a je to takto použito kvůli výborné manévrovatelnosti. Lodní vrtule je uchycená přímo na hřídel motoru. Co je ale pro tento případ nejdůležitější je to, že ten motor běhá pěkně pod vodou ( už několikátý rok ) a po jízdě se jen vysuší a ložiska ( au, au ... ) se namažou olejem nebo prostříknou WDčkem.
Osobně si myslím, že je to trochu zhýralost, nicméně to Petrovi funguje už pár let se slovy klasika: " ... a přece se točí ! ". :FINE:
Takže úvahy, že stříďáku voda škodí víc jak stejnosměrnému motoru jsou zřejmě liché - stříďák má navíc tu výhodu, že nejsou žádné třecí plochy ( komutátor a uhlíky ) a nic se tam nemůže zašpinit víc, jak v tom stejnosměrném motoru. Jediná problémová záležitost je odolnost materiálů vůči korozi - ale to je naprosto identický problém jako u stejnosměrných motorů.