Nechci psát, že je to návod. S nadsázkou se dá říct, že sám nevím co dělám

K věci... Sepisuji to s konektory typu G4 (4 mm banánek), který se mi osvědčil a za roky používání s ním nemám problém. Pájení ale docela univerzální disciplína, takže ve finále je jedno jaký typ konektoru používáte vy.
Na začátek asi začnu terminologií.
Páječka - ta věc do zásuvky co je po chvilce hodně teplá
Pájka - materiál který tavíme, většinou cín (já používám Sn60Pb40 - tedy olovnatý cín)
bužírka - izolace kolem samotného vodivého kabelu
Co budeme potřebovat:
- páječku (trafo, mikro - je to fuk)
- pájku (cín)
- pájecí kapalinu nebo kalafunu
- konektory které budeme pájet
- štípačky na odštípnutí původního konektoru
- nožík na odstranění izolace z kabelu
- smršťovací bužírku a zapalovač
- hodí se i lampička, nějaký stojánek, líh a pak třeba pivko a seriál ať to rychleji utíká

1) Já začínám výrobou stojánku. Vzhledem k četnosti pájení 1x za rok ho vždy někde zapomenu. Pro konektory G4 je výroba poměrně jednoduchá. Stačí vzít nějaký dřevěný hranol a vyvrtat do něj pár zdířek (ne moc hluboko, ať tak konektor nezapadne úplně).
Takovej malej TIP: na samce typu G4 stačí 4 mm vrták, na samici je lepší 5 mm

Obecně je stojánek tohoto typu lepší než chytání třeba do svěráku - nedojde tím k jeho poškození.

2) Druhý krok je stále jednoduchý. Odštípneme starý konektor a odstraníme izolaci z kabelu. Já to dělám v této fázi protože mám možnost si vyzkoušet jestli jsem odřízl dostatečné množství izolace. Tedy když strčím obnažený kabel do konektoru, tak naráží na dno a izolace začíná s hranou konektoru.
Kabel zatočíme aby se netřepil a kápneme na něj trochu pájecí kapaliny. To z toho důvodu, že obnažený kabel bude potřeba v našem případě tzv. ocínovat. Použít se dá i kalafuna a dáváme to z toho důvodu, aby se nám cín hezky rozlil a nedělal kuličky na povrchu. Takže aplikujeme pájecí kapalinu nebo kalafunu (stačí málo) a na kabel páječkou naneseme trochu cínu a necháme zavadnout.

3) Takto připravené kabely zatím odložíme a zaměříme se na konektory. Ty si připravíme do stojánku a opět kápneme malinko pájecí kapaliny - můžeme například párátkem roznést po všech stěnách uvnitř konektoru.

4) Teď to podstatné. Konektor je důležité důkladně prohřát aby se pájka chytla k povrchu a nevznikl studený spoj. Pokud používáte starou dobrou trafo páječku, tak máte trochu jednodušší práci, protože ta má hodně výkonu a dokáže konektor celkem rychle prohřát. Mikropáječku doporučuji nastavit na vyšší teplotu jinak nebude schopná konektor dostatečně prohřát. Prohřívání provádíme následovně. Hrot páječky opřeme o hranu konektoru a čekáme. Do druhé ruky si připravíme dostatečné množství pájky (cínu) a přiložíme na dno konektoru! To je důležité, protože logicky když nebude konektor dostatečně prohřátý tak se nám cín nezačne tavit. Prostor pak vyplníme cínem zhruba ze 3/4 - já to dělám od oka - a necháme zavadnout. Blbě se to fotí v jednom člověku, proto je tento krok vyobrazen na dvou fotkách.



5) Další postup je vlastně opakování bodu 4, jen místo cínu přikládáme již ocínovaný kabel. Takže páječku na hranu konektoru, ocínovaný kabel přiložit na teď už hladinu cínu (původně dno konektoru) - je lepší se vyvarovat dotyku kabelu s hrotem páječky. Jakmile ten cínový bazének změkne, tak pomoříme kabel až na dno a pokud možno bez pohybu necháme zavadnout. Takhle nějak to může vypadat.

6) Já výsledek ještě vykoupu v lihu abych odstranil opálenou pájicí kapalinu, ale to asi není úplně nutné.

7) Na závěr stačí nasadit smršťovací bužírku a opálit zapalovačem.
Zase malej TIP: smršťovací bužírku dávám s malým přesahem přes konektor a jakmile opálím (smrsknu) bužírku, tak přebytek ořežu. Předejdu díky tomu že se mi bužírka smrskne a konektor nebude odizolovaný v celé délce. Tím i předejdu případnému zkratu.


Snad někomu pomůže. Asi to není úplně profi, ale jak jsem psal - mě to takto funguje a drží už několik let.
Kdyby jste někdo měl další tipy a triky nebo vylepšováky, tak sem s tím.
